waar moet je op letten bij het kopen van een gesealde iphone?

ik wil een iphone via marktplaats kopen, deze iphone is nog gesealed (de verpakking zit nog in de folie) en er zit een factuur bij. waar moet ik op letten met betrekking op namaak of gestolen waar.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Telefoons
12.1K
Utrecht
4 jaar geleden
Als je op de deal ingaat: dan vooral ophalen en niet laten opsturen. Dat laatste gebeurt namelijk vaak niet (als je al betaald hebt).
SimonV
4 jaar geleden
Wie zou een gloednieuwe iPhone verkopen? Hier staan wat tips:
https://www.iculture.nl/tips/marktplaats-iphone/
https://www.marktplaatsjournaal.nl/tips-en-trucs/8-gouden-tips-voor-het-kopen-van-een-smartphone-op-marktplaats/
https://computertotaal.nl/artikelen/algemeen/10-tips-om-een-tweedehands-smartphone-of-tablet-te-kopen-69346/

Antwoorden (2)

Heb je een tweedehands iPhone gevonden voor een goede prijs, dan is het zaak om een afspraak met de desbetreffende verkoper te maken. Zorg dat je weet wie je tegenover je hebt en laat het toestel niet opsturen. Ga bij voorkeur langs met een familielid of vriend, zodat je de iPhone kunt controleren en voorkomt dat je opgelicht wordt.

Maak het jezelf gemakkelijk en loop onderstaande checklist af:

Doen alle knoppen het? Gebeurt er iets als je ze indrukt? Als ze niet naar behoren werken, kun je de iPhone beter niet kopen.
Functioneren de camera en flitser naar behoren? Probeer ze allebei uit. Koop je een toestel met Face ID zoals de iPhone XS of XR? Check dan ook of de selfie-camera je gezicht goed herkent.
Zitten er geen barsten op de voor- of achterkant? Speur ook naar kleinere krasjes en beschadigingen door met je zaklamp over de behuizing te schijnen.
Reageert de touchscreen goed op aanrakingen? Swipe een tijdje door de interface en speel een spelletje om er zeker van te zijn.
Zitten er geen dode pixels in het scherm? Tip: ga naar de website dodepixels.nl te gaan en check of je een afwijking in het scherm ziet.
Rammelt de iPhone niet als je hem licht schudt?
Zijn alle accessoires (usb-kabel en oortelefoontjes) aanwezig? Gebruikte dopjes hoef je waarschijnlijk niet te hebben, maar het is belangrijk dat de originele lader erbij zit.
Heeft de verkoper de originele verpakking en aankoopbon nog?
Werkt het geluid goed? Controleer dit door een filmpje af te spelen.
Is het toestel simlockvrij? Controleer dit door je eigen simkaartje in de iPhone te doen.
Heeft de iPhone waterschade? Dit is het geval wanneer de vloeistofschade-indicator roodgekleurd is. Deze vindt je bij het houdertje voor je simkaart.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
van mij een ongemotiveerde plus. Om reden dat de min niet onderbouwd is.
Inekez1
4 jaar geleden
-
De vraag gaat over een gesealde iPhone. Dat is een nieuwe, spiksplinternieuwe. Nog nooit uit de verpakking geweest.
Het antwoord gaat over het kopen van een tweedehands iPhone. Daarbij moet je inderdaad op allerlei gebruikssporen letten. Dat is bij de nieuwe niet van toepassing. Bij een nieuwe telefoon die je wil kopen van een niet-erkende verkopen moet je er op letten of de telefoon wel echt is en geen namaak-model. Dat is de vraag en daar wordt geen antwoord op gegeven.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inekez1 dit klopt inderdaad wat u zegt!
Je geeft aan dat je vooral bang bent voor namaak of gestolen waar.
Wat je dan kunt doen, is het imei- en serienummer vragen van de iPhone.
Dit nummer staat ook op de verpakking! (Zie foto).
Hoe je het nummer kunt checken, staat in de link.
Er zijn trouwens meerdere manieren/sites voor, omdat er inderdaad genoeg namaak en gestolen materiaal verkocht wordt.

Nou stel dat de nummers kloppen en je ook de factuur hebt gezien, blijf allert.
Is deze verkoper al lang actief op MP?
Is hij of zij al positief beoordeeld?
Worden er meerdere producten aangeboden?
Indien iemand alleen de telefoon verkoopt en pas actief is, zou ik er al niet verder mee gaan.

Je leest zo vaak dat iemand inderdaad de echte telefoon en factuur op foto's laat zien.
Vervolgens verkoopt diegene in een paar dagen de telefoon aan verschillende mensen en......verdwijnt.

Daarom raadt iedereen je hier op GV aan om de telefoon samen met iemand op te halen.
Zorg dat je de nummers gecheckt hebt en dat diezelfde nummers ook op de gesealde doos staan.

Succes en gebruik je gezonde verstand!