Hoe sluit ik een oude telefoon aan op mijn modem?

Kan de kleur van de draden niet goed meer zien hoe los ik dit op?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Telefoons
18.2K
TurfGraver
4 jaar geleden
Je kunt niet (zomaar) elk oude telefoon op een modem aansluiten.
Info
http://www.matilo.eu/technish/oude-telefoon-aansluiten/

Antwoorden (1)

Je zult eerst de oude stekker moeten vervangen door een RJ11-stekker (dat zijn die kleine "klik" stekkers die tegenwoordig aan een telefoonsnoer zitten - let op dat je geen RJ45 stekker koopt, die zijn voor internetkabels). Die stekkers (en denk aan de bijbehorende tang) zijn redelijk algemeen op internet te krijgen. In de bijgevoegde PDF staat op pagina 8 het aansluitschema voor een RJ11-stekker.

Daarna moet je nog een converter kopen die je tussen je telefoon en modem plaatst. De oude draaischijf telefoons werken met puls-sturing. Dat wil zeggen dat ieder nummer dat je draait een aantal pulsen/tikken afgeeft die de centrale aansturen (je hoort ze als je de hoorn aan je oor houdt als je een nummer draait. Alleen zijn een aantal jaar geleden alle centrales omgezet naar digitale systemen. Deze digitale systemen werken met geluidssignalen (piepjes in verschillende toonhoogtes). Dus als je je telefoon wil gebruiken moet je eerst je puls omzetten naar digitaal (in de 2e link een website waar een aantal verschillende converters worden besproken en geadviseerd).

Eventueel kun je de kabel van je telefoon iets verder van de stekker doorknippen, dan krijg je bij het strippen de kabels die altijd in de mantel hebben gezeten; mogelijk zijn daar de kleuren beter van te zien. In het uiterste geval zou je ook de hele kabel vanuit het binnenste van de telefoon kunnen vervangen.
Succes met je ombouw!