Waarom gaat het pijltje van Google maps tijdens navigatie meestal omgekeerd?

Telkens ik mijn navigatie aanzet (doorgaans tijdens het fietsen) gaat het pijltje omgekeerd. Dis niet in de richting van de punt maar andersom. Dat is bij al mijn telefoons van de afgelopen jaren zo. Heel zelden gaat het eens in de normale richting.
Ik gebruik Samsung Galaxy.

Picture for question
4 jaar geleden
in: Telefoons
45.5K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
De pijl klopt zelden. Dat is ook mijn ervaring.
Opnieuw kalibreren helpt niet.

Antwoorden (1)

In de standaard instelling wijst het pijltje naar het noorden. De kaart die je op dat moment ziet is dan ook op het noorden gericht (het noorden is dus bovenaan, het zuiden onderaan je scherm).

Om het pijltje in de kijkrichting te krijgen - dus om de kaart op je telefoon te draaien zodat je route altijd naar de bovenkant van je scherm gaat, ongeacht waar het noorden is - tik je op het bolletje-met-kruisje. Dat is hetzelfde 'knopje' dat je tikt om je huidige positie op de kaart te bepalen. Om daarna de kaart terug te draaien in noord-zuid positie, tik je er nogmaals op.

Dat jouw kaart meestal niet, maar soms wel goed staat, kan 2 oorzaken hebben. Ofwel je gaat soms toevallig recht naar het noorden en dan staat je kaart dus goed. Of je tikt soms per ongeluk 1 of 2 keer op het bolletje-met-kruisje waardoor de kaartoriëntatie verspringt.