Waarom zijn Apple producten in Nederland duurder dan in Amerika?

De nieuwe iPhone Xr 64GB is in Amerika $ 749,-, maar in Nederland (straks) € 850,-. En de iPhone Xs 64GB in Amerika $ 999,- en in Nederland (straks) € 1159,-. Waarom verschillen de prijzen zo enorm?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Telefoons
2.7K
TurfGraver
5 jaar geleden
Invoerrechten, belasting.
LeonardN
5 jaar geleden
Is een bekend verschijnsel. Europa en de VS zijn andere markten. In Azië en Afrika zijn de prijzen vaak weer lager voor software en Brazilië is niks te betalen. Soms heeft het meer te maken met bestedingsvermogen dan met kostprijs.

Antwoorden (1)

De reden waarom alles in de Verenigde Staten goedkoper lijkt te zijn heeft te maken met belasting. Uiteraard betalen wij belasting over de producten die worden verscheept naar Nederland. Logisch. Maar er is is nog iets aan de hand. De producten van Apple worden op websites in de Verenigde Staten weergegeven zonder BTW. De daadwerkelijke prijs die je moet betalen zie je dus pas op het bonnetje. Wat dat verschil is, is lastig te zeggen. Je betaalt in de VS namelijk staatsbelasting over producten. Deze kan logischerwijs variëren omdat-ie per staat anders is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Belasting is idd 1 van de factoren.
Utrecht
5 jaar geleden
Die sales tax is zo'n 10%. Er zijn overigens een paar staten (o.a. Maryland) die geen tax heffen.
LeonardN
5 jaar geleden
@Utrecht je kan het beter andersom doen. De prijs ex btw vergelijken met de Amerikaanse prijs. 850-btw=702,48 eu
=820 dollar
In Amerika betalen ze 750 dollar. 1159-btw=957
=1117 dollar hier
999 dollar daar 118 dollar meerprijs