Waarom gebruiker sommige mensen hun telefoon op speakerstand, als er verder niemand mee hoeft te luisteren?

Ik zie regelmatig mensen op straat hun telefoon horizontaal voor hun gezicht houden en een gesprek voeren, terwijl de telefoon op speakerstand staat. Er zijn verder geen anderen die het gesprek mee hoeven te luisteren. Waarom doen ze dat?

Picture for question
bamibal
7 jaar geleden
in: Telefoons
9.6K
TurfGraver
7 jaar geleden
Zodat ze hem niet aan de oor hoeven te houden.
Cryofiel
7 jaar geleden
Misschien last van de arm, waardoor ze moeite hebben de hand omhoog te brengen tot aan het oor. Misschien bang voor de "straling" van de GSM, maar geen oortjes. Op deze manier kunnen ze de telefoon toch iets verder van hun hersenen houden.
Ritsuka
7 jaar geleden
mijn vriend doet dit omdat zijn telefoon een vreemde fout heeft, met normaal bellen gaat het geluid voor de andere persoon steeds zachter, waardoor hij uiteindelijk niet meer te verstaan is.
Luidsprekerstand lost dit op, zeer vreemd
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er wordt standaard geadviseerd je mobiel niet (lang) tegen het oor/hoofd te houden vanwege 'straling'. Deze zou een negatief effect hebben op je gezondheid. Hier een van de vele onderzoeksraporten:
http://biorxiv.org/content/biorxiv/early/2016/05/26/055699.full.pdf
Ritsuka
7 jaar geleden
@Cirham het rapport gaat over speciale labratten die in de baarmoeder en tijdens hun leven continu blootgesteld werden aan een hoge dosis straling (RFR) "This report contains peer-reviewed, neoplastic and hyperplastic 10 findings only in the brain and heart of Hsd:Sprague Dawley® SD® (HSD) rats exposed to RFR 11 starting in utero and continuing throughout their lifetimes. These studies found low incidences of 12 malignant gliomas in the brain and schwannomas in the heart of male rats exposed to RFR of the 13 two types [Code Division Multiple Access (CDMA) and Global System for Mobile 14 Communications (GSM)] currently used in U.S. wireless networks." Ze zeggen een stuk verderop in het artikel zelf dat het een kans kan geven bij mensen, maar dat daar nog niet voldoende data voor is.
En continu straling vanaf voor de geboorte bij een rat vind ik nou niet echt vergelijkbaar met af en toe een telefoongesprek voeren als mens.
Ritsuka
7 jaar geleden
correctie, niet continu, maar wel veel uren per dag: "All RF exposures were conducted over a period of approximately 18 hours using a continuous cycle of 10 minutes on (exposed) and 10 minutes off (not exposed), for a total daily exposure time of approximately 9 hours a day, 7 days/week."

Antwoorden (3)

-1-
zou een video gesprek kunnen zijn, dan kan je elkaar zien tijdens het gesprek.
-2-
het kan zijn dat de gebruiker slechthorend is, dan geeft de luidspreker meer volume
-3-
kan gewoon vragen aan de persoon die je de telefoon als zodanig ziet gebruiken.
voor iedereen is dat persoonlijk.
-4-
ook ik heb slechte oren, gebruik dus daarom altijd de luidspreker stand.
alleen... ik bel niet op straat, want ik vind het niet nodig dat anderen meeluisteren.
als ik op straat gebeld wordt, houdt ik het gesprek kort of ik neem niet op.
het gesprek gaat naar de voicemail en ik bel later terug.

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Voor een videogesprek is de telefoon horizontaal houden niet handig: de gesprekspartner ziet dan alleen de lucht.
Omdat de microfoon in de onderkant zit. In een omgeving met veel omgevingsgeluid (of als je op een krakende fiets zit) ben je dan voor de ander beter te verstaan. Desondanks hebben mensen de neiging om zelf harder te gaan praten als de telefoon op luidsprekerstand staat, wat voor anderen in de omgeving heel vervelend is. Die horen niet alleen de beller duidelijk praten, maar horen ook (vaag) degene aan de andere kant van de 'lijn'.

Het is heel irritant en ik kan niet wachten tot er weer mobiele telefoons komen die de luidspreker gewoon aan de voorkant hebben, zodat mensen weer normaal gaan bellen met de telefoon aan het oor.
7 jaar geleden
Om de ander gewoon beter te kunnen horen en er geen misverstanden/miscommunicaties ontstaan