Moet ik mijn S3mini regelmatig leeg laten lopen voordat ik hem weer oplaad?

En zo ja, hoe vaak moet dat? Ik laad hem nu regelmatig op als hij nog ca. 40% vermogen heeft.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Telefoons
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het maakt erg weinig uit (zie de antwoorden), maar zelf hanteerde ik altijd dit: opladen tot 97% als accu voor 80% vol is, eens per twee maanden accu tot ongeveer 3% leeg laten lopen en dan weer helemaal opladen om de accu te kalibreren. Het heeft wel geholpen volgens mij (ik heb het over een laptop die ik veel gebruikt hebt en nog steeds veel gebruik), de accu is nog nooit vervangen en de laptop komt uit december 2010. De laptop is wel heel vaak gebruikt, de accu gaat nu nog maar 30 minuten maar, maar dat is voldoende voor wat ik wil. Maar ik weet niet zeker of het komt dat de accu nog redelijk goed werkt dat ik er zo mee om ben gegaan, maar ik denk het wel.

Het beste antwoord

Je hoeft hem niet leeg te laten lopen, of helemaal leeg te gebruiken. je mag opladen (beter gezegd: bijladen) wanneer en zoveel en zo vaak als het je uitkomt. Net als dat je een auto of brommer zo vaak als je wil bij mag tanken.

Vodafone legt het voor gebruikers van de Samsung Galaxy S3 Mini zo uit:
“De batterij moet regelmatig worden opgeladen, dan is de telefoon altijd klaar voor gebruik. De batterij kan gewoon worden opgeladen als zij nog niet leeg is”.
http://handleidingen.vodafone.nl/web/samsung-galaxy-s-iii-mini/basisfuncties/bediening-van-de-telefoon/batterij-opladen/

Meer achtergrondinformatie:
Je Samsung maakt gebruik van een lithium-ion accu. Die zijn gemakkelijker in het gebruik (en krachtiger) dan ‘gewone’ oplaadbare batterijen zoals NiMH (nikkel-metaalhydride) en de intussen uit de tijd geraakte NiCd (nikkel-cadmium) cellen.
In wezen kun je lithium-ion accu’s laden zoveel en zo vaak als het je uitkomt. Dus of je het in veel kleine laadbeurten doet of in weinig maar lange laadbeurten dat maakt bij deze accu’s niet uit.
Daarentegen is het hier wél belangrijk om accu’s niet zomaar tijdelijk niet te gebruiken. Als je ze goed wilt houden, dan moet je daar wel zorgvuldig doen wat er gevraagd wordt.

Omdat veel mensen nog onthouden hebben dat je met de vroegere soorten oplaadbare spullen best wel na moest denken hoe je het bijladen beter wel (of juist beter niet) kon doen, zijn veel gebruikers nog niet aan deze technische flexibiliteit gewend.
Waarschijnlijk mede om deze reden heeft Apple over het omgaan met lithium-ion accu’s een beknopte en heldere uitleg gemaakt, in het Nederlands: http://www.apple.com/nl/batteries/ .

Kortom: jij doet het vanzelf al goed.
En het heeft enige tijd geduurd, voordat de fabrieken en de ingenieurs beseften, dat je mensen soms óók moet uitleggen waarom ze het bij lithium-ion vanzelf meestal al goed doen. Gewoon ter geruststelling. Want “gewone’ oplaadbare batterijen vereisen soms inderdaad wat meer aandacht, maar lithium-ion is gewoon extra gebruiksvriendelijk.

Toegevoegd na 33 minuten:
Sommige gebruikers ervaren een nogal korte gebruiksduur na een oplaadbeurt. Dat kan zijn doordat er ongemerkt veel functies aan staan die stroom verbruiken.
Ook kan een bepaalde versie van de software het bijladen beïnvloeden.
http://electronica.infonu.nl/telecom/87364-samsung-galaxy-batterij-snel-leeg-wat-er-tegen-te-doen.html

Maar dat doet niets af aan het werkingsprincipe en de dagelijkse omgang met de accu.
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Ik zal hier nog even een duidelijke informatiebron geven (ook voor andere soorten accu’s): http://batteryuniversity.com/learn/article/do_and_dont_battery_table Daar staat over het bijladen voor lithium-ion o.a.: “Partial and random charge is fine; does not need full charge.” Oftewel: gedeeltelijk bijladen is prima, je hoeft niet standaard door te gaan naar volledig bijgeladen. Dus tijdens een autorit even een stukje bijladen, maar dat niet volledig af kunnen maken is bij deze accu’s geen enkel bezwaar. En over het ontladen (dus het gebruik) staat er: “Prevent full cycles, apply some charge after a full discharge to keep the protection circuit alive.” Oftewel: voorkom het volledig van 100% naar 0% ontladen cq gebruiken (sommige apparaten schakelen dan expres bijtijds uit), en mocht dat toch gebeurd zijn, zorg dan als het even kan voor meteen een stukje bijladen om het beschermingscircuit actief te houden. Voor wie helemaal het naadje van de kous wil weten (maar dat gaat wat ver in het kader van deze Goeievraag) is er op die site alleen al over lithium-ion nog meer te vinden:
BU-808: How to Prolong Lithium-based Batteries
BU-808a: How to Awaken Sleeping Li-ion
BU-808b: What causes Li-ion to die?
BU-808c: What the User Can Do
BU-809: How to Maximize Runtime
BU-809a: What Everyone Should Know about Aftermarket Batteries

Andere antwoorden (1)

Nee, dat hoeft niet regelmatig te zijn.

Dat hoeft wel:
- De allereerste keer dat je hem ontlaad/oplaad. (als je dat de allereerste keer niet hebt gedaan, doe je dat gewoon nu een keertje).

- Wanneer je een langere tijd van de accu gebruik zal moeten kunnen maken.

Wel is het aangewezen om dat in de mate van het mogelijk altijd te doen om de conditie van de batterij op te volgen. Door dat de batterij ook een deel van de tijd meer ontladen is zal de prestatie minder snel afnemen als je hem telkens volledig ontlaad. Maar naar pure 'laadslijtage' blijft het gelijk. Of je nou van 60 keer van 0% naar 100% oplaad of 100 keer van 40% naar 100% dat blijft in principe wel hetzelfde.

Wel is het zo dat eens helemaal leeg je hem niet opnieuw mag proberen aan te zetten als hij uit zichzelf is uitgevallen alvorens de lader aan te sluiten. Ook hier heb je 1 uitzondering: de allereerste keer dat je het toestel ontlaad. Ook hier: doe dat nu een keertje als je dat nog nooit hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Dus het hoeft niet regelmatig.
Maar wel de allereerste keer. Of anders dan nu maar.
En ook wanneer je langere tijd van de accu gebruik wil kunnen maken.
En verder in de mate van het mogelijke altijd. Maar qua ‘laadslijtage’ blijft het gelijk! Zo blijven de urban legends wel in stand.
Welke betrouwbare bron heeft u van deze tegensprekelijke wijsheden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben geabonneerd op 4 computertijdschriften (waarin ook al eens smartphones en de accuprestaties en tips daaromtrend worden besproken). Bovenstaande zijn de tips die metertijd aan bod zijn gekomen in deze tijdschriften. Naar mijn ervaring met smartphones kloppen ze bovendien, als ik zie hoeveel ik uit zo'n accu kan persen i.v.m. andere gebruikers van hetzelfde model. Het gaat 'm ook niet alleen om de accu op zich. Voor sommige zaken in mijn antwoord zal het de Li-ion accu inderdaad weinig kunnen schelen. Het gaat 'm dan wel om de samenwerking tussen smartphone en accu. Dus als je deze tips niet volgt zal het niet per se een negatief effect hebben op de levensduur van de accu, maar wel een impact hebben op accuduur en prestatie/gebruiksgemak. Want we willen toch allemaal zo lang mogelijk op 1 acculading kunnen doen? Dat kan alleen maar als accu en smartphone goed kunnen samenwerken...