Mag je provider je geheime huistelefoonnummer gebruiken voor aanbiedingen?

Ik wordt regelmatig gebeld door de provider van mijn telefoon (huistelefoon) met aanbiedingen. Nu heb ik bewust een geheim telefoonnummer dat ik eigenlijk alleen doorgeef aan bekenden en instanties die het nummer echt nodig hebben. Juist om vervelende telefoontjes te voorkomen op mijn huisnummer.
Omdat het mijn provider is hebben ze natuurlijk mijn nummer in hun bestand en kan ik het voor hen niet blokkeren.
Ik heb dit al diverse keren gevraagd als ik gebeld wordt maar krijg hier geen antwoord op. Dan moet ik het bel me niet register maar invullen krijg ik dan te horen. Maar ik heb juist een geheim nummer omdat ik dit soort dingen wil voorkomen.
Ook krijg ik de melding prive als ze bellen. Bijna alle callcenters bellen met nummer onbekend en dat is bij mij geblokkeerd. Prive kan ik niet blokkeren.
Dus hoe geheim is dan mijn geheime nummer? Mogen zij daar zelf dan wel gebruik van maken?

9 jaar geleden
in: Telefoons
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan een oplossing zijn om gewoon niet op te nemen als een nummer belt met alleen maar nullen erin.
Aponi
9 jaar geleden
Er staat prive op mijn telefoon. En er zijn bekenden die mij bellen met een geblokkeerd nummer (bijvoorbeeld vanaf hun werk) en dan krijg ik die melding ook. Dus ik moet wel opnemen.
Computoon
9 jaar geleden
Je kunt met de bekenden afspreken dat ze de telefoon 1x laten overgaan, daarna ophangen en dan een halve minuut later weer bellen. Dan heb je een 'vooraankondiging' dat een bekende belt.

Antwoorden (2)

Klantrelatie
Er is één belangrijke uitzondering op het Bel-me-niet Register en dat is als u klant bent bij een bedrijf. Als u klant bent van een bedrijf dan mogen zij u bellen, ook als u bent ingeschreven in het Bel-me-niet Register. Er is sprake van een klantrelatie wanneer:

Uw telefoonnummer is verkregen bij een verkoop. Dus in het geval van de meubelwinkel is dat wanneer zij uw telefoonnummer hebben gekregen bij de verkoop van een product, en
U door het bedrijf wordt gebeld over producten uit het eigen assortiment. De meubelwinkel mag u dus bellen over aanbiedingen van bijvoorbeeld tafels, maar zij mogen u niet bellen over een fietsverzekering, aangezien dit niet onder hun eigen assortiment valt.
Recht van verzet
Stel de meubelwinkel belt u om te vertellen dat zij een nieuwe lijn stoelen heeft opgenomen in haar assortiment. U waardeert het gebaar, maar heeft liever niet dat zij u in de toekomst nog een keer bellen. Dit kunt u kenbaar maken door gebruik te maken van uw recht van verzet.

Met het Recht van Verzet meldt u zich af voor telemarketing door een specifiek bedrijf. Dit kunt u ook doen bij bedrijven waar u klant bent. Ieder bedrijf is verplicht u in het gesprek te wijzen op dit recht. Het is belangrijk dat u zich ervan bewust bent dat het recht van verzet los staat van uw eventuele registratie in het Bel-me-niet Register. Door gebruik te maken van uw recht van verzet mag ‘Design for life’ u in de toekomst niet meer telefonisch benaderen, ook al bent u klant.

Wilt u er zeker van zijn of een organisatie u telefonisch mag benaderen en of zij dit correct doet? Maak dan gebruik van de handige checklist.

Vragen en klachten over telemarketing
Heeft u een klacht over een organisatie of heeft u een vraag over uw rechten als consument op het gebied van telemarketing? Kijk dan bij het Privacy Waarborg klachtenloket.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aponi
9 jaar geleden
Ik heb al diverse keren gemeld dat ik niet gebeld wil worden voor aanbiedingen etc. Maar ze bellen toch steeds. Vooral als ik contact heb gezocht in verband met een technische vraag of een vraag over mijn abonnement. . Dan wordt ik bijna altijd enkele dagen of weken later gebeld met een aanbieding.
Zelf verwijzen ze dan alleen naar het bel me niet register maar dat is voor hun niet van toepassing.
Maar bedankt voor de link. Ik ga volgende keer maar eens een klacht indienen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou ik zeker doen want als je leest in mijn antwoord dan kun je gebruik maken van het recht tot verzet en een bedrijf zal zich hier echt aan moeten houden.
Houdt het bedrijf zich er niet aan,kijk dan even op de site hierboven wat je kunt doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
KPN was daar bij mij ook heel laks en eigenwijs in, tottdat ik van elk akkefietje een melding maakte bij de Autoriteit Consument en Markt. Die jongens leggen bioetes op en dat doet AU in de portemonnee. Daar zijn ze wel gevoelig voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat bedoel ik,je moet zulke hardlerende bedrijven goed aanpakken als het niet via de gewone weg kan gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aponi, gewoon rustig aan de lijn blijven en dit recht van verzet aan het einde benoemen als ze er zelf niet mee komen. Je moet het riedeltje dan even een paar minuten aflopen, maar dan ben je wel van het gesodemieter af ;-)
Aponi
9 jaar geleden
Ik heb al diverse keren gezegd dat ik niet gebeld wil worden voor aanbiedingen etc. Maar zodra ik een keer contact opneem voor bijvoorbeeld een storing begint het weer.
Volgende keer dien ik wel een klacht in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou ik gelijk doen voordat de ergernis weer begint.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen dat zeggen is niet voldoende, Aponi, hoe vervelend ook. Dat heeft geen rechtelijke houvast, je moet het echt vast laten leggen zoals Maria zegt.
Een geheim nummer is niet veel meer dan een nummer dat niet in het telefoonboek vermeld is. Het is dus niet publiekelijk gemaakt door jouw telefoonaanbieder.

Dat wil niet zeggen dat je het zelf niet publiekelijk hebt gemaakt. Bijvoorbeeld als telefoonnummer in een enquete, bij een verblijf in een bungalowpark of ergens anders waar je het hebt achtergelaten en waar heb bedrijf in de kleine lettertjes heeft staan dat het telefoonnummer gebruikt kan worden voor marketingdoeleinden. Deze bedrijven verkopen nummers dan ook vaak weer door omdat je daar, vaak zonder dit te weten, toestemming voor hebt gegeven.

Het bel-me-niet register is staat dan ook helemaal los van het feit dat jouw nummer geheim is en is ook van toepassing op gepubliceerde nummers. Net als bij de sticker op jouw brievenbus geeft je bij het register aan of je wel of niet bereikbaar bent voor marketingdoeleinden. Bedrijven zijn verplicht dit te respecteren. Doen ze dit niet, kunnen ze een boete krijgen. Mits jij er zelf werk van maakt natuurlijk.

Concreet heeft de status van jouw telefoonnummer in het telefoonboek dus niets te maken met de vraag of jij bereikbaar bent voor dit soort gesprekken, maar moet je dit via het bel-me-niet register regelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aponi
9 jaar geleden
Bij een geheim nummer wordt je nummer niet genoteerd in het telefoonboek maar kan ook niet opgevraagd worden.
Ik heb nergens zelf dat nummer achtergelaten. Het is niet meer dan logisch dat mijn provider het nummer heeft. Ze hebben dit namelijk zelf aan mij verstrekt.
Maar vind het niet normaal dat ze dan ook zomaar mijn nummer wel mogen gebruiken voor reclame doeleinden. Van zichzelf nota bene. Helemaal als ik al diverse keren heb aangegeven dat ik niet voor aanbieden etc gebeld wil worden. Het bel me niet register is hierop niet van toepassing. Al beweren zij van wel.