Is het niet verplicht om bij alle SMS-contactadvertenties te vermelden dat het om fictieve profielen gaat?

Ik zie regelmatig sms-contactadvertenties staan van dames waar je duidelijk kan zien dat het fictieve profielen zijn waar je geen afspraken mee kan maken.
Onderin de advertentie staat met kleine nog net leesbare lettters dat het gaat om "moderated chat", en dat het 100% live is.
Moderated chat betekent dat de vragen worden beantwoord door verschillende mensen (operators) die ervoor betaald worden en niet door de persoon op de foto.
Echt contact maken is onmogelijk omdat telefoonnummers en e-mail adressen automatisch worden geblokkeerd.
De mensen (sms operators) kunnen zowel vrouwen als mannen zijn die zich voordoen als de persoon op de foto.
Soms staat er bij: "Deze fictieve moderated chat is 100% live". Dat is al iets duidelijker dat het nep is.

Mijn vraag is waarom staat er niet bij alle advertenties duidelijk bij dat het om fictieve profielen gaat en dat fysieke afspraken niet mogelijk is.
Zijn de adverteerders strafbaar of is de wet nog niet aangepast?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Telefoons
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het document 'Reclamecode voor aanbieden SMS diensten.pdf' zie ik bij pagina 3 het volgende staan: Artikel 3 Misleiding
3.1 Reclame voor SMS-Diensten mag geen mededelingen, afbeeldingen, suggesties of omissies bevatten waardoor de Eindgebruiker misleid kan worden over de aard en kenmerken van de aangeboden diensten en producten, de prijs en de wijze van berekening daarvan en mag ook overigens niet misleidend zijn in de zin van artikel 8 NRC. http://www.smsgedragscode.nl/
De reclamecode is bijgewerkt op 1 april 2009.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom zet je dit niet als antwoord dirk? hier zou je een +1 voor krijgen van mij in ieder geval
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt bq24, is gewoon een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan mijn eigen vraag niet beantwoorden.
Wel een reactie plaatsen.
Uit reacties en antwoorden van anderen ben ik er nu wel achter gekomen dat sms-aanbieders een criminele organisatie vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dirk1958: leg uit, waarom dan precies?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
crimineel zou ik het niet noemen hoor. dan meot je misleidende reclames ook crimineel vinden. hoe vaak trap je niet ergens in. kloppen doet het niet, maar het bestaat nog steeds, en verdiend dikke poen,. omdat de mannen er nog steeds blind in blijven trappen, en niet de hersentjes gebruiken die ze toch echt wel in hun bolletje hebben zitten. iedereen weet toch ondertussen dat het nep is? Ik heb het werk gedaan (ben er niet trots op, nood was hoog) en ben gestopt vanwege gewetensbezwaren. Ik kon er echt niet tegen om mensen in de maling te nemen. Sommige mannen wisten dat het een fake profiel was waar ze op gereageerd hadden, maar die vonden het gewoon gezellig enzo ;). Maar anderen dachten daadwerkelijk een relatie op te bouwen met de vrouw aan de andere kant van de telefoon, die er op het fotootje zo prachtig en jong uit zag. Ook op sites zoals Hyves, Facebook, Netlog etc en in de kranten, staan nep contact advertenties! Je bent gewaarschuwd dus let gewoon goed op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Biertje
Je kan de vraag die jezelf stelt niet beantwoorden omdat het icoontje "Geef antwoord", er niet bijstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@bq24
De sms operators zou ik geen criminelen willen noemen, wel de opdrachtgevers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, wat is crimineel. Het is misleidend, maar mensen maken er zelf gebruik van, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een duidelijke vorm van misleiding zie hier: Koefnoen SMS-dating oplichters.
http://www.youtube.com/watch?v=YvnJlzySRAo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dirk ik denk dat biertje en ik even niet door hadden dat jij zelf die vraag had gesteld haha ik ben het wel met biertje eens, mensen maken er zelf gebruik van. kijk, toen ik moderator was, verbaasde ik me echt zo erg dat ze daar intrapten. het was zo overduidelijk. hoe kan dat nou toch dat ze dat niet doorhebben dacht ik dan. soms was er 4 maanden sms kontakt, zonder dat er ooit een date uit was voortgekomen. de meest waanzinnige smoezen werden er gebruikt om dates af te zeggen steeds. hoe kan je daar nou toch blijven intrappen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@bq24: precies, het is net als met reclame voor leningen. Iedereen weet dat je leningen moet terugbetalen, vaak met veel rente. Toch tekenen mensen. Er is behoefte aan blijkbaar. Ik praat het gedrag van die bedrijven niet altijd goed, maar een bedrijf is commercieel, en dat weet je als consument. Zoals je aangeeft, kan ik ook niet geloven dat je gaat lopen SMS-en terwijl er nooit iets uit voort kan komen. Maar misschien hebben die mensen gewoon behoefte aan contact en niet meer, wie zal het zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dirk1958: Koefnoen neemt de boel toch juist goed op de hak. Die raken precies het pijnpunt. Waarom willen mensen zo graag opgelicht worden, tja (zie hierboven).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja die mensen hebben zeker behoefte aan kontakt hoor. de mannen die smsten alleen om "vieze" teksten te krijgen verdiepten zich niet in de "persoon" waar ze de berichten van kregen die vonden het best daar ging het maar om 1 ding. Maar de meesten waren opzoek naar een relatie. daarom kon ik het niet meer op gegeven moment. mijn hart brak gewoon. want ze klampten zich vaak vast aan die dame, die ze nooit zagen. en kwamen er door in de problemen financieel. 1.30 per sms en dan ook voor de terug smsjes is niet niks als je dat dag in dag uit doet en dat soms maanden lang. het is inderdaad commerciele bussiness waar heel veel aan verdient word. er is grote behoefte aan, nog steeds, en daar spelen de bedrijven op in. niet goed te praten. maar zo gaat het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@bq24: goed dat je gestopt bent, ik kan me goed voorstellen dat je dat niet vol kunt/wil houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn meiden die het al jaaaaaaaren doen en daar gevoelloos onder blijven maar ja, ik niet dus ;) de nood was hoog, en op een drukke avond 10 cent per berichtje (paar seconden tikken op de pc) kon lekker oplopen. ik waarschuw mensen er nu wel voor, als het ter sprake komt.

Het beste antwoord

sms contactadvertenties zijn allemaal nep.
waarom zal een leuke vrouw ,die altijd staat afgebeeld,op deze manier contact zoeken terwijl er legio middelen zijn die niet zo omslachtig zijn .
pure geldkwestie ,ze zijn dus op je geld uit .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de Reclamecode voor SMS diensten is het strafbaar om niet te vermelden dat het nep is.
Ik ben ook van mening dat alle sms dating advertenties nep zijn, daarom vind ik dit het beste antwoord.
Laten we hopen dat het snel afgelopen is met sms datingadvertenties want ik vind ze erg opdringerig adverteren.

Andere antwoorden (2)

als ze dat erbij zetten belt er niemand meer dus dan verdienen ze niks.

en idd het klopt dat er ook mannen achter zitten die zich voordoen als vrouw was laatst zon man op de tv die vertelde hoe het allemaal ging waar hij werkte.
14 jaar geleden
in 2007 was het niet verplicht, en stond er ook echt nergens een vermelding bij. maar toen al was er sprake van dat de wet zou gaan veranderen. nu zie je inderdaad op die tv reclames dat het er wel bij staat, en bij mijn weten is het ook verplicht gesteld.