Mag een mobielprovider vragen om je sofi-nummer?

Ik wil graag een abonnement afsluiten bij een telefoonprovider.. Ik moest op internet wat gegevens invullen, en krijg nu een mailtje met een contract erin. Behalve dat ik dat contract onderteken, moet ik ook een kopie van mijn ID-kaart (beide kanten) en een uitdraai van een bankafschrift meesturen. Mag een provider vragen om je sofi-nummer, want daar kunnen zij toch heel veel dingen mee doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons
1.4K

Het beste antwoord

Ik denk niet dat dit onredelijk is. Als je naar een winkel gaat wordt er ook gevraagd naar een bankafschrift (kredietwaardigheid) en wordt er een copy van je paspoort of ID. kaart gemaakt. Hierop staat ook je sofi-nummer.
Alleen met je sofie-nummer valt m.i. weinig tot niets te doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met winkel bedoel ik uiteraard een telefoon of belwinkel.
Met sofie, sofi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alléén instanties van de overheid mogen om jouw bsn/sofienummer en pasfoto vragen. Ergens anders ben je niet verplicht om een van beide te geven wanneer er om gevraagd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit ben ik oneens met jou. B.V. bij de plaatselijke bank moet ik mij legetimeren als ik geld wil opnemen (geen pas en betreft een spaarrekening) Ook bij het afsluiten van een telefoon abonnement kan er om legitimatie worden verzocht. Anders kan jan en alleman met de mooiste aaipod de winkel uitlopen. Ook op je rijbewijs staat je burger service nummer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O ja, ik zie het, op de achterkant...
Bij elk abbonoment die ik afgesloten heb maken ze idd een kopie van je id dit doen ze bij iedereen en is de normale gang van zaken. Dat je een bankafschrift mee moet sturen is om aan te tonen dat het opgegeven bankrekening nummer in gebruik is en ze hier het geld af kunnen halen. Ik weet niet beter dan dat ze het doen want als je in de winkel een abbonoment afsluit moet je 1 cent pinnen om akkoord te geven dat ze het geld van die rekening af mogen halen en aan te tonen dat deze in werking is. Compleet normaal dus.. Niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken.. Is denk ik meer gericht op et feit dat als je niet betaald ze al je gegevens hebben en je hiermee kunnen confronteren dat je aan contractbreuk doet.. Dat je niet kan zeggen bijvoorbeeld van ik heb niet getekend dat deed een ander..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar als ik een kopie van mijn rijbewijs maak (dat mag ook), dan staat dat nummer er helemaal niet op..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neej maar gaat ook om de naam en pasfoto etc.. Om jezelf te identificeren niet zo zeer om je nummer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel: op de achterkant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet waar je hem afgesloten hebt maar anders lees je de algemene voorwaarden eens door.. Daar staat ook wel eens informatie in;)
Hee!

Bij het afsluiten van een abonnement is het normaal dat ze om een kopie van je ID kaart vragen, dit om zeker te weten dat je een Nederlands burger bent en dat je geen schulden hebt zodat je het abonnement kan betalen.

Als je via internet een abonnement besteld vragen ze je dus om een kopie van je ID en dus ook van je bankpas om hier van zeker te zijn. Je kan dit natuurlijk weigeren! Maar dan zul je je abonnement in de winkel moeten gaan afsluiten en daar je ID + bankpas overleggen, zodat ze kunnen zien dat jij het bent op je ID en dat jij diegene bent die de eigenaar is van de bankrekening.

Via internet kunnen ze niet door je computer heen kijken en zien of diegene die een abonnement afsluit ook diegene is die de bankrekening beheerd, vandaar dat ze je vragen om een kopie van je bankafschrift mee te sturen.:)

Maar goed, als je echt niet wilt dat ze een kopie van je ID en bankafschrift krijgen, dan zul je toch echt langs de winkel moeten zodat ze daar kunnen checken dat alles klopt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was een tijdje geleden bij radar.. Je bent niet verplicht.. Ik zou het opsturen en een dikke kras over je bsn nummer altijd bij dit soort zaken.