Is het unlocken van een telefoon legaal?

Als het valt onder het doorbreken van een beveiliging is het dus (computer)criminaliteit. Toch staat deze service doodleuk op het raam van een telefoonzaak. Mag het dan toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons

Het beste antwoord

Het verwijderen van de simlock is niet verboden. Het telefoon toestel is immers eigendom van de koper en deze mag beslissen om naar een ander netwerk voor mobiele telefonie over te stappen. Het is in Nederland wel bij wet verboden om de software in de telefoon aan te passen i.v.m. auteursrechten.

Als je dat laat doen in een winkel (tegen betaling dus) ben je overigens dief van je eigen portemonnee, de OPTA heeft nml. bepaald dat een simlock er na één jaar gratis afgehaald MOET worden indien de klant daar om VRAAGT. Hierdoor kun je het toestel weer gebruiken met sim-kaarten van de overige providers.

De wetgeving zegt dat het verwijderen van de simlock niet verboden is. Het telefoon toestel is immers eigendom van de koper en deze mag beslissen om naar een ander netwerk voor mobiele telefonie over te stappen. Het is bij wet wel verboden om de software in de telefoon aan te passen i.v.m. auteursrechten (let wel aan te passen).

Toegevoegd na 47 seconden:
Sorry van het dubbele stukje (kan het helaas niet meer weghalen ;))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op een iPod en iPhone heet dat jailbreaken. Officieel is het daarop niet illegaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is jailbreaken (root access krijgen) iets anders dan unlocken (simlock verwijderen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is jailbreaken (= root access krijgen) iets anders dan unlocken (= simlock verwijderen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat je het ergens anders over had ;) Sorry