Volgen er grote gevolgen als ik niet betaal aan het incassobureau?

korte tijd gelden heb ik aangifte gedaan wegens dag ik een telefoonabonnement bij Tele2 heb moeten afsluiten onder dwang. Dit proces verbaal heb ik opgestuurd en kreeg als reactie van provider Tele2 dat zij uit mijn proces verbaal niet kunnen opmaken dat er sprake is geweest van dwang. Zij zijn ook van mening dat ik sneller had moeten handelen door meteen terug te gaan naar de medewerker bij wie ik het abonnement afsloot. Ik had wel de politie gebeld en die zei dat ik zo snel mogelijk een afspraak moest maken om aangifte te kunnen doen en dat is inmiddels al gebeurd. Tele2 zal de kosten dus niet volledig kwijtschelden omdat ze vinden dat ik niet snel genoeg gehandeld heb. De maandelijkse abonnementskosten vervallen maar ze willen wel dat ik de kosten van het toestel(€768) betaal in 1 keer of in termijnen. Verder vermelden ze dat deze kosten bij incasso gaan belanden als er niet betaald word. Ik ben het hier niet mee eens want ik vind dat ik wel genoeg actie ondernomen heb om mijn onschuld te verduidelijken. Verlies ik trouwens altijd de strijd met dit soort instanties?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.7K
Utrecht
4 jaar geleden
Heb de het toestel nog dat bij het abonnement zat?
Verwacht je dat gratis te kunnen houden? Het is óf toestel retour naar Tele2 of de aanschafkosten (€768) betalen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee, ik heb dit toestel moeten afsluiten onder dwang en vervolgens het toestel moeten afgeven aan de dader. Dus ik ben niet in het bezit van het toestel, maar zit wel met de kosten. Het toestel staat wel al geregistreerd als gestolen maar dan alsnog wilt Tele2 de kosten gedeeltelijk op mij zetten. Ook zei tele2 dat ik de kosten wellicht kan verhalen op de dader maar de kans dat die gepakt word is erg klein vertelde de politie me al na de aangifte.
Erna55
4 jaar geleden
Je vertelt het verhaal nu wel anders dan een paar weken geleden : " Abbonoment afgesloten op mijn naam door iemand anders, wat kan ik het beste doen?"
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Klopt, dat heb ik onduidelijk omschreven maar dat sluit aan het verhaal wat ik hier geplaatst heb.

Antwoorden (1)

Als je niet betaalt aan het incassobureau, word je steeds opnieuw de gelegenheid gegeven alsnog te betalen. Dat zal misschien zo'n twee à drie keer gebeuren. Voor het betalen krijg je steeds een bepaalde tijd (een aantal weken of dagen). Waarschijnlijk word je hierover per brief geïnformeerd. In de tussentijd kan het te betalen bedrag worden verhoogd met extra kosten. De maximale hoogte van deze extra kosten zijn wettelijk bepaald, en mogen niet hoger zijn dan een bepaald percentage van het openstaande, te betalen bedrag.

Betaal je nog steeds niet, dan kan er gedreigd worden met inbeslagname van goederen bij jou thuis. Men zal bij jou thuis komen inventariseren hoeveel jouw eigendommen zullen opbrengen bij inbeslagname en verkoop. Met de opbrengst van de verkoop van de goederen zal dan het openstaande bedrag moeten worden opgebracht. Je kan steeds opnieuw proberen de situatie uit te leggen aan het incassobureau, ook aan de hand van documenten, en eventueel vragen om een betalingsregeling, maar als het incassobureau niet meegaat met jouw verhaal, dan zal men toch betaling van het openstaande bedrag blijven eisen. Een professioneel incassobureau zal een oplossing proberen te vinden voor alle betrokken partijen, maar vergeet niet dat het is ingehuurd door de schuldeiser.

Hoe groot jij deze gevolgen vindt, kan alleen jij zelf beoordelen.
Toegevoegd op 25 maart 2020 17:33: tekst