Kan men geld terug krijgen als nokia niet de belofte van maandelijkse beveiligings update nakomt?

Nokia beloofd elke maand een beveiligings patch beschikbaar te stellen, 3 jaar lang vanaf de releasedatum van de telefoon. Nou is echter de maand februari om, en heb ik voor het laatst in januari beveiligings update mogen ontvangen.

4 jaar geleden
2.9K
crispy
4 jaar geleden
Wanneer heb je die telefoon gekocht, en hoeveel heb je betaald voor die beveiligingspatches?
Thecis
4 jaar geleden
Strikt genomen is de maand februari nog niet om.
Daarbij is februari een korte maand. Wellicht dat er morgen een update komt.
popeye
4 jaar geleden
@crispy de release van deze telefoon was in de zomer van 2019. Beveiligings patch betaald men niet voor.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik snap die claim van Nokia niet zo goed eigenlijk. Volgens mij is het Google die de patches voor Android aanbiedt. https://www.nokia.com/phones/nl_nl/support/topics/popular-topics/when-will-my-phone-get-the-latest-security-patch-update
Voorbeelden van deze factoren zijn: het apparaatmodel, de regio, de locatie, goedkeuring van de provider en de aankondiging van Google voor het uitbrengen van maandelijkse beveiligingspatches. Volgens mij maakt Nokia dus reclame met het patchwerk van Google. Ik weet niet welke Android-versie je draait, maar dat Google dat nog wel 4-5 jaar blijft ondersteunen is ook bijna een gegeven. De update van februari is al lang uit, misschien moet je even kijken of je hem niet al draait of anders even handmatig zien te downloaden.
https://source.android.com/security/bulletin
popeye
4 jaar geleden
@LeonardN ik heb android 9 en zou deze maand volgens nokia android 10 krijgen. vanaf de release van mijn telefoon word 2 jaar langs android update ondersteund, en 3 jaar lang de android beveiligings patch.

Antwoorden (1)

Een belofte is wat anders dan een contract.
Ook een belofte van een fabrikant moet nagekomen worden, maar er is wat meer ruimte voor "redelijkheid en billijkheid". De (korte !) maand februari is inderdaad om, maar nog maar nèt. Geeft het even wat tijd. Wellicht is de fabrikant hard aan het werk, maar zijn er onvoorziene problemen met de release.

Ook moet er aan de fabrikant verwijtbare schade zijn ontstaan. Bedenk daarbij dat JEZELF VERANTWOORDELIJK bent voor het maken van backup's e.d. !
Mocht die verwijtbare schade inderdaad bewijsbaar ontstaan zijn doordat de fabrikant nalatig is geweest én de belofte is hard genoeg gedaan ("we zullen ons best doen" is wat anders als "Wij garanderen") pas dán ontstaat er recht op schadevergoeding.
popeye
4 jaar geleden
@Ozewiezewozewie... wel jammer. staat wel op de doos alles van nokia. is dat dan niet rechtsgeldig?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Op zich is dat wel rechtsgeldig, maar dat wil niet zeggen dat je meteen schade kan claimen wanneer ze een dagje te laat zijn. Zelfs als er helemaal geen updates meer komen, dan wordt het nog een hele tour om je recht te krijgen. En dan nóg moet je geleden schade aan kunnen tonen.
popeye
4 jaar geleden
Ozewiezewozewie... maar hoeveel meer bewijs kan men hebben, als het in koeienletters op hun verpakkingen staat geschreven? als ik een pak melk haal waar op de doos volle melk staat geschreven, en het blijkt echter half volle melk te zijn, haalt men toch ook gewoon zijn recht?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Het gaat om bewijs van GELEDEN SCHADE.
Heb jij wérkelijk én aantoonbaar schade geleden ??? Daarnaast is er helaas een verschil tussen recht hebben en recht krijgen. Als jij een paar euro schade hebt geleden, is het dan wel de moeite waard om vele euro's aan een rechtszaak en advocaten te spenderen ?