Hoe weet je of een smartphone van 49,= wel goed is?

POV Mobii 5045 - Dual sim - Quad Core - Zwart : De Mobii 5045 DUAL SIM smartphone is een quad core smartphone voorzien van alle gemakken.
Hoe weet je of een smartphone van €49,= wel goed is? Mijn Nokia mobieltje is duurder dan deze smartphone. Verder is het probleem dat ik niet weet hoe dit te beoordelen. Is goedkoop niet altijd duurkoop?
https://www.bol.com/nl/p/pov-mobii-5045-dual-sim-quad-core-zwart/9200000020315542/?suggestionType=typedsearch&bltgh=rJVkoU8DXxQq361irzZOPQ.1.2.ProductImage#product_specifications

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.6K
LeonardN
5 jaar geleden
Zoekfunctie op tweakers met in mijn ogen een aantal handige dingen aangeklikt. https://tweakers.net/categorie/215/smartphones/producten/#filter:TY5BC4JAFIT_Ssx5i11ztfYWgdChk8foIPqIDXVl1ywS_3u7SOLpzTfMPGaEsRXZTFNdQaGz-unAZjM3tvde4crF6ai8-NxWMHTFg3L9JSjBOQvNkq7Fx2OyoG6hIk-WBk3vs3m1_ewxuNLYORB78H8zXfdkHdQIGQkZ7lDUUDec2soaXW0SP-Ov05U-rPQR94khTdLQb8J7CLkPzSZsg-BRzBEi6WEVSXZ8iUgReZqm6Qc
Ritsuka
5 jaar geleden
Om te weten of hij goed is moet je eerst weten wat jij ermee wilt doen en wat je ervan verwacht.
LeonardN
5 jaar geleden
@Ritsuka
Inderdaad!
Als je enkel zou willen bellen en whatsappen zou je met deze telefoon wel weg komen, wil je echter meer apps erop zetten komt ruimte al snel in het gedrang. Een navigatie-app met een map van Nederland (totaal zomaar 600 MB) en er is al weer een aanzienlijk deel van je opslag weg. De 4GB is sowieso al minder als je hem koopt, doordat Android zelf een deel opeet.
paulus811
5 jaar geleden
De opslagcapaciteit is het probleem niet want er kan een micro-SD kaart geplaatst worden. Het missen van 4G is dat wel.
LeonardN
5 jaar geleden
Dat is echt een denkfout, die ook de reviewer maakt. Veel apps laten zich niet installeren op de SD-kaart. Dat weet ik, ik heb dit probleem tot in den treure bij mijn vriendin gezien. En dat was op een 8GB toestel. Overigens is dit weer afhankelijk van Androidversie en zelfs de implementatie van bepaalde toestellen. Android 6 en nieuwer kan je wel snellere SD-kaarten zodanig formatteren dat het wel kan, maar sommige telefoonfabrikanten hebben ook dat weer eruit gesloopt (bedankt Samsung!). Op Android 4.x kan het volgens mij voor de 99% van de apps niet. Wellicht wel als je gaat rooten, maar dat als optie meegeven lijkt me ook niet handig. Ik heb een 3G-abonnement en heb er weinig problemen mee, meestal gebruik ik wifi. Opslagruimte tekort komen omdat je telefoon vol staat en apps moet gaan lozen is echt irritant. Ik kan het weten :D. Laten we zeggen dat hij in onze zak niet past, of hij dat in die van jodokus52 wel doet is de vraag. En dan voor hoe lang.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt tot zover. Stel dat je geen apps gebruikt, behalve whatsapp. Alleen bellen, sms-en, enkele foto's (waarom heb je twee camera's nodig?). E-mail en online kunnen, Google zoeken. vergeet ik iets?
Is muziek een probleem? of is dat juist net teveel?
LeonardN
5 jaar geleden
Dan zou het kunnen, voor muziek kan je dan een microSD-kaartje erin doen. Totdat je tegen iets aanloopt vanwege de oudheid van het model of de lage specs. De twee camera's zijn er om 1. gewone foto's te maken 2. foto's van jezelf te maken (selfie), of te gebruiken met Skype. Je hebt zogezegd een front en een back camera. In de video zie je dat de reviewer een foto maakt van een kerstboom(1) en later van zichzelf(2). Een camera staat op jou gericht als je hem vasthoudt.

Antwoorden (1)

Met dank aan gvrox en paulus811 voor de tips (zie oude antwoord met reacties: https://ibb.co/xSCN6rh ).

Of een smartphone goed is voor jouw gebruik en wensen, kan je deels zien aan de specificaties en verder halen uit de reviews. Je bedenkt wat je nodig hebt en bekijkt of de specs daar wel of niet aan voldoen, daarnaast is het vaak een kwestie van reviews lezen of bekijken op Youtube. Vooral gebruikerreviews willen nog weleens wat interessants zeggen wat een commerciële reviewer vergeet te vermelden na maar 2 uur spelen. Ook heb je door een grotere gebruikersbasis een beter beeld hoeveel modellen falen (binnen korte tijd) en waarop.

Specificaties worden natuurlijk steeds beter, maar zo ook groeit de vraag naar meer snelheid, opslag, en nieuwere verbindingstechnieken. Wat nu als goed of voldoende geldt hoeft dat over 3 jaar niet meer te zijn. Voor de meeste geen probleem, dan hebben ze al weer 2 andere modellen versleten, maar met een budget juist iets om op te letten.

Nu over het model dat je zelf opgeeft:
Minpunten:
-Geen 4G (3G gaat eruit in 2022)
-4GB opslaggeheugen (hier gaat ie echt op kapot, dat is echt te weinig*, deel wordt opgeslokt door OS)
-Android 4.2 (kan ook een snel een probleem worden qua ondersteuning)
-Traag met een simpele app als Facebook
-Camera niet best

Hier een videoreview die een deel van de eerder genoemde items ook aangeeft
https://www.telegraaf.nl/video/2962024/kopen-of-laten-liggen-smartphone-van-49-euro
*De reviewer passeert met teveel gemak op 0:50 het probleem van de 4GB. Je kan er wel een SD-kaart in doen van 32GB, maar daar kan je de meeste apps niet opzetten. Dat is dus enkel voor foto, video en muziekopslag.

Als je er enkel mee wil bellen en whatsappen is dit apparaat te overwegen. Als je echter iets wil wat de tijd langer kan overleven, zal je eerder richting de 100-150 euro moeten kijken ben ik bang. Zelf koop ik rond de 150 euro. Mijn wensen zijn ook bescheiden, maar dan heb je geen telefoon waar je de hele dag moet verzinnen hoe je een update van 40MB voor elkaar moet krijgen.
-
Deze telefoon vandaag kopen is het equivalent van vandaag de dag een Windowsdesktop kopen met Windows XP, 2GB RAM en 64GB HDD. Het kan, en het werkt, maar de enkel de simpelste toepassingen en alleen het minst denkbare gebruik zal werken. Alles boven het minimum zal beteken dat je steeds tegen een of ander probleem aanloopt. Veiligheidsupdates? Ruimte? Verbinding? Compatibiliteit? Wat is eerst aan de beurt?
Toegevoegd op 28 december 2018 11:07: bron