kan je al risico lopen op bv. fraude door enkel je gsm op te nemen bij een oproep?

Ik had een rare oproep uit een ander EU-land. Een man die me zei dat hij met me al gesproken had, en dat ik een cd wilde opnemen. Nu speel ik wel muziek als hobby maar helemaal niet van die aard dat ik al klaar ben om een cd te maken, plus heb ik die ambitie ook niet.
Dus ik zei aan die man dat hij zich wellicht vergiste van persoon. Daarop zij hij mijn voor- en achternaam en vroeg nog eens uitdrukkelijk of ik dat was. Ik heb geen idee hoe hij aan mijn nummer geraakt is, maar hij legde nogal gepikeerd op toen ik zei dat hij me wellicht verward met een bekende muzikante wiens naam op die van mij trekt (ik ken zo iemand nl.).
Nadien vond ik dat toch allemaal wat vreemd. Ik heb gecheckt en mijn telefoonnummer is niet te vinden over internet. Dus hoe komt die aan mijn naam? En waarom vraagt hij nog eens uitdrukkelijk of ik dat ben met voor- en achternaam?
Nu mijn misschien domme vraag: kan er al iets mislopen door zo gesprek?
De oproep was naar mijn mobiel toestel

TurfGraver
5 jaar geleden
Nee hoor. Zolang jij niet terug belt of iets bezoekt dan wel opent.
LeonardN
5 jaar geleden
Je vraagt in mijn ogen twee dingen: "kan je al risico lopen op bv. fraude door enkel je gsm op te nemen bij een oproep?" Is wat anders dan: "Daarop zij hij mijn voor- en achternaam en vroeg nog eens uitdrukkelijk of ik dat was."
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@livesisgreat, dit soort phishing telefoontjes vinden al jaren en jaren plaats. Gewoon wegdrukken, niks aan de hand. Er zitten volhouders bij, die bellen drie keer op een dag. Gewoon gelijk wegdrukken, houdt vanzelf op.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je denkt dat je de eerste of één van de weinigen bent, troost je, dit belgedoe is al zo oud zolang de telefoon bestaat en er een bel aan de voordeur zit, zo oud als de straat zoals men in Vlaanderen zegt.
https://gratis-tips.nl/diversen/rare-telefoontjes-buitenland/

Antwoorden (1)

Met het opnemen van de telefoon kan je niets gebeuren. Maar door het bevestigen van je naam en andere vragen te beantwoorden, zou je zonder dat je het door hebt, een overeenkomst aangegaan kunnen zijn. Dat is in sommige gevallen rechtsgeldig. Of dat hier ook het geval is, is moeilijk te zeggen.
bamibal
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Je zou zelfs een opname kunnen fabriceren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@bamibal, echt niet hoor, voor een telefonische overeenkomst is meer nodig dan alleen ja zeggen. @Liveisgreat hoeft nergens bang voor te zijn, praat haar dus ook geen angst aan.
LeonardN
5 jaar geleden
Voor een telefonische overeenkomst is akkoord gaan in de regel voldoende. Akkoord gaan doe je vaak door "Ja" te antwoorden op een vraag. De vraag die gesteld was was geen vraag naar een bevestiging op een commercieel voorstel, maar kan in theorie voor de opname geplaatst worden. Of dit wel eens gebeurt weet ik niet.
Ik heb ook niet het idee dat hier sprake was van een poging tot phishing of andersoortige telefoonfraude. Even wat zoekwerk later:
https://www.forbes.com/sites/kellyphillipserb/2017/01/30/answering-one-simple-question-could-make-you-a-victim-in-latest-scam/#48b66d8d26e0 "As part of the current scam, fraudsters are making calls and asking, "Can you hear me?" If you answer with "yes," your answer is recorded and may be used by the scammer ...bill." Als deel van de huidige fraude, vragen fraudeurs: "Kan je me verstaan?" Als je antwoord met "Ja" is je antwoord opgenomen en wordt gebruikt om onzinaankopen te bevestigen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
- Als deel van de huidige fraude, vragen fraudeurs: "Kan je me verstaan?" Als je antwoord met "Ja" is je antwoord opgenomen en wordt gebruikt om onzinaankopen te bevestigen - Dit soort waarschuwingen is interessantdoenerij, nodeloze bangmakeij en 100% kwats
LeonardN
5 jaar geleden
Nog even verder gezocht: de buzz rond dit verhaal is zo ver gegaan dat zelfs de FCC (Amerikaans overheidsorgaan) hiervoor gewaarschuwd heeft. Uiteindelijk is het verhaal inderdaad nimmer bewezen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Can_You_Hear_Me%3F_(telephone_scam)#cite_note-7
Ongeacht dat is een "Ja" of andere bevestiging voldoende om een overeenkomst te sluiten over de telefoon. De theorie erachter is dus dusdanig solide dat het mogelijk is. Er is nog een bewijs van een daadwerkelijk geval.