wat is het verschil tussen appen en chatten?

Ik was met mijn vriendin aan het appen en toen vertelde ze dat ze ging chatten.
Maar wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
25.3K
TurfGraver
6 jaar geleden
Weinig.
Chatten doe je in het algemeen via een website eventueel met vreemden.
Appen via een app met persoonlijke contacten.
LeonardN
6 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chatten_(communicatie)

Het beste antwoord

(What's)Appen doe je via een app op een smartphone. Met de telefoon stuur je korte berichtjes naar elkaar, en dat gaat dan meestal om een vriend(in) of familielid.
Chatten doe je op een computer, laptop of tablet, en dat gaat via een internetwebsite. Via die website wissel je korte berichtjes met een ander persoon. Die andere persoon kan een volslagen vreemde zijn, die toevallig ook op diezelfde website zit.
Amadea
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Chatten doe je op een computer, laptop of tablet, en dat gaat via een internetwebsite. Nope er zijn allerlei protocollen die niet via een website chatten mogelijk maakt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chatten_(communicatie)#Software_of_protocol
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dank je wel, dit antwoord is duidelijk genoeg voor mij!

Andere antwoorden (3)

Sommige mensen verstaan onder appen alleen Whatsappen en chatten via alle andere mogelijkheden als Mensenger of via Skype o.i.d.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Chatten (van het Engelse to chat: kletsen, praten) is het voeren van een gesprek door het over en weer typen van tekst tussen twee of meer gebruikers van computers. De verbinding loopt via internet."

Technisch is er dus geen verschil (althans er worden wel verschillende protocollen gebruikt en niet elk stuk chatsoftware is op alle appratuur te gebruiken, maar dat sluit de definitie niet uit), er is enkel het verschil in gebruik van het woord.

(Whats)appen is een vorm van chatten, maar wordt haast alleen gebruikt voor Whatsapp en wellicht nog een paar smartphone/tablet apps, maar je kan gerust zeggen dat je chat via Whatsapp (waar de meesten dan appen zouden zeggen). Net zoals je kan zeggen dat je iets zoekt op internet via Google (waar de meesten googelen zouden zeggen). Het is dan natuurlijk vreemd/onjuist om te zeggen ik googel het via Bing, hetzelfde geldt dan voor appen zeggen voor chatten via een website.

Whatsapp noemt nota bene haar getypte gesprekken chats.

Chatten:
-Whatsapp
-Skype
-Google messenger
-Website chatsite
-Chatroulette

Appen:
Whatsapp
(Vast nog meer mobiele apps waarbij mensen het zeggen)

In principe is appen een "overbodig" woord. Maar dat zou je ook van chatten kunnen zeggen. Uiteindelijk is het allemaal communiceren (via tekst op met internet verbonden apparaten).

Bij appen zou je nog wel kunnen zeggen dat het bijvoegen van foto, video en audio een distinctie maakt.

Het zou wel goed kunnen dat je vriendin bij chatten in haar hoofd heeft dat (whats)appen daar niet onder valt. Zij kan er dus zelf iets bij bedoelen wat nauwer is dan de definitie.
In mijn ogen zegt ze: "Ik ben nu met jou aan het chatten, ik ga straks met een ander chatten. Of "Ik ben nu met jou aan het online communiceren, ik ga straks met een ander online communiceren."
6 jaar geleden
1. App - Snapchat
2. Chat -https://www.similarcams.com/myfreecams