Is het mogelijk als amerikaan een nieuwe telefoon mee te nemen naar Nl?

Mijn oom en zijn familie woont in Amerika, en ik vroeg me af of ik goedkoper uitkom als ik hem vraag om op het vliegveld in New York een telefoon voor mij mee te nemen? Dan betaal je toch geen belasting, en in Amerika zijn telefoons toch sws goedkoper? Hoeveel zou een iphone 7, of Huawei P10 dan bv kosten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.4K
paulus811
6 jaar geleden
Op het vliegveld worden geen simlockvrije telefoons verkocht. En je bent door de huidige dollarkoers en sales tax (soort btw) niet goedkoper uit. Bovendien verschillen de iPhones voor de VS soms op details. En uiteraard pas de oplader niet in jouw stopcontact die je erbij krijgt. Ik werk in de VS en koop er vrijwel niets meer omdat het zo lekker goedkoop is, dat was in 2012 wel zo maar toen was de koers 1,50 USD voor een euro, nu ligt dat rond de 1,12
Utrecht
6 jaar geleden
Valt tegen. Electronica is niet persé goedkoper. Zeker op de luchthavens vallen de prijzen erg tegen (tax-free is een lokkertje; door gebrek aan vergelijking en rush van mensen om iets te kopen blazen ze de prijzen op).
Als je in de winkel koopt komt er nog zo'n 9% sales tax bij (prijzen in de VS zijn exclusief). Daarnaast zal je oom de telefoon bij de douane moeten aangeven op Schiphol; kost je weer 21% BTW.

Het beste antwoord

Natuurlijk, maar het moet wel een telefoon zijn waarin je een SIM kaart kunt doen voor de telefoonservice die je wilt gebruiken zodat je een Nederlands nummer kunt krijgen, wat hier "Factory unlocked" heet, en die zijn vooral in de VS in winkels duurder dan de telefoons die alleen met een bepaalde service werken. Er zijn zelfs telefoonservice bedrijven die je 2 gratis iPone 7 geven, maar dan ben je wel verplicht om die service te gebruiken. Er is dan geen mogelijkheid om er een losse SIM kaart in te doen. Daar heb je dus niets aan in Nederland.

De prijzen lopen uiteen, omdat die afhangen van de opslag in de telefoon. Ze gaan van 32Gb tot 256Gb opslagruimte, en de prijzen zijn afhankelijk van waar je ze koopt, Ebay, in een winkel, op het vliegveld, vanaf ongeveer $ 600,00 tot $ 950,00. Er is dus ook nog het verschil tussen de iPhone 7 en iPhone 7 PLUS, de 7 PLUS is groter en dus duurder. Ik weet de wisselkoers niet maar dat kun je snel genoeg vinden. Ik woon in de VS en weet dus niet hoeveel dit goedkoper is dat de telefoons in Nederland.

Je wilt - begrijp ik - per se een nieuwe telefoon hebben. Er zijn hier heel veel 2e hands telefoons te koop, vooral de iPhone 7, 7s en 7s PLUS, voor minder dan de helft van een nieuwe telefoon. Veel zijn er die niet "Factory unlocked" zijn en die dan alleen met bijv. AT&T of Verizon werken, maar er is een online service, genaamd "Cellunlocker.net" die tegen een kleine vergoeding de telefoon kunnen "unlocken".

Ikzelf heb dit gedaan, het werkt perfect en ik kan mijn telefoon nu meenemen naar Nederland en er zonder probleem een SIM kaart indoen met een Nederlands nummer.
Maar dit alleen maar even als een kleine kanttekening.

Toegevoegd na 13 minuten:
Er is trouwens wel belasting om te betalen als je een nieuwe telefoon in een winkel koopt. Dat schommelt tussen de 7 en 9 %, het heet 'Sales tax' en is nooit inbegrepen bij de prijs die je op artikelen ziet staan in winkels. Ik weet alleen niet helemaal zeker of dit ook op vliegvelden betaald moert worden. Heten aankopen op vliegvelden niet 'belasting vrij"?