Hoe werkt de stappenteller van mijn telefoon?

Ik heb een stappenteller op mijn telefoon iedere stap die ik zet telt, het klopt precies. Ik vroeg me af hoe dit werkt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
14.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je zou kunnen kijken welke beweging de stappenteller al triggert.

Antwoorden (1)

Deze maakt gebruik van de ingebouwde accelerometer

http://www.shareforce.eu/nl/blog/smartphone-sensoren-h%C3%A9t-complete-overzicht-van-alle-mogelijkheden
Versnellingsmeter (accelerometer)
De accelerometer met de kracht van een versnelling in een bepaalde richting (X, Y, Z). Denk bij toepassingen van de versnellingsmeter maar eens aan de WII controller. Dat is de meest eenvoudige uitleg van hoe de sensor werkt. Simpel gezegd is het een bewegingsmeter. Hij kan bijvoorbeeld het schudden, trillen of kantelen van een toestel vaststellen.

Een gyroscoop bepaalt alleen de stand waarin de smartphone zich bevindt, de versnellingsmeter meet de kracht van de eventuele beweging die er mee gepaard gaat. Veel stappentellers kunnen niet zonder de accelerometer in je smartphone. Met de sensor kun je daarnaast G-krachten registreren, aardbevingen detecteren maar ook de versnelling van een optrekkende auto meten.

Toegevoegd na 9 minuten:
https://www.youtube.com/watch?v=8E7C36wawqg