titel afbeelding veranderen van DSC0254 bijv in datum?

Voorheen kon ik bij het maken van foto's met mijn smartphone kiezen of ik de foto op wou slaan met de datum. Dit lukt niet meer, heeft iemand de tip?
ik wil dus de naam van de afbeelding (die bijv DSC0254 is) als datum, dus 10062017.jpg bijv.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Een smartphone is niet erg specifiek. heb je het dan over een Android? (Ik ga er maar van uit, want iPhone-bezitters hebben het vaak trots over hun Aaifoon).
Ik heb de app zelf niet gebruikt, maar de "Open Camera"-app schijnt dit te kunnen. Die vervangt dan de standaard-app. Open source, dus waarschijnlijk betrouwbaar en in elk geval gratis. Je kunt hem downloaden vanaf Google Play Store (https://play.google.com/store/apps/details?id=net.sourceforge.opencamera) of via Fdroid (https://f-droid.org/repository/browse/?fdfilter=open+camera&fdid=net.sourceforge.opencamera).

Toegevoegd na 5 minuten:
De apps Quick Pic en Camera 360 worden in dit verband ook regelmatig genoemd, maar die zijn wel commercieel.

Zelf breng ik mijn bestanden regelmatig over naar een PC en importeer ze dan via Picasa (dat overigens niet meer wordt ondersteund). Je kunt daar instellen dat foto's in mappen met de datum worden geïmporteerd. De foto's zelf geef ik vervolgens een naam naar wens met de functie "Bestanden hernoemen", waarbij je een vinkje kunt aanzetten bij "datum opnemen in bestandsnaam".

Veel andere programma's kennen ook dit soort mogelijkheden foto's een naam met datum te geven bij het importeren.