Is de/het besturingssysteem van samsung updatebaar?

Sommige mobiels hebben al een hogere besturings systeem en als je nou een lagere hebt, kan je die dan ook updaten naar een hogere? bv 4.1 naar 4.4 ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Ik neem aan dat je het over Android hebt. De fabrikant beslist of een nieuwe versie van Android ook beschikbaar gemaakt wordt voor een specifiek toestel. Daarbij word o.a. gekeken of het toestel wel aan de technische eisen voor de nieuwe versie voldoet, maar vaak is het ook een commerciële keuze. Als je toestel niet meer wordt geüpdatet ben je eerder geneigd een nieuwe te kopen.
Meestal kan een toestel wel een paar keer geüpdatet worden, maar op een gegeven moment houdt het op en verschijnen er geen updates meer.
Voor populaire toestellen worden ook vaak niet-officiële versies gemaakt, buiten de fabrikant om. Als er geen officiële updates meer komen, kun je soms dus toch nog niet-officieel updaten.
bamibal
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje voor het antwoord! Maar ik heb nu nog een vraag, weet u dan ook hoe het zit met wat oudere versies en of het uitmaakt of je een wat lagere koopt? Want zoals bij Apple heb je bij ene lagere versie maar een beperkt aantal apps dat je kan downloaden en kan je het niet meer updaten.
bamibal
9 jaar geleden
Het klopt dat er bepaalde (nieuwere) apps zijn die alleen vanaf een bepaalde versie van Android te gebruiken zijn. Het is dus goed mogelijk dat nieuwe apps niet te installeren zijn op een oude Android.
Wil je dus de nieuwste games en apps kunnen gebruiken en ook voor de nabije toekomst klaar zijn, dan heb je het meest aan een nieuw model smartphone. Maar gebruik je alleen dingen als Facebook en Whatsapp, dan kun je prima nog een tijdje voort met een wat oudere.
Zoals bamibal zegt, draaien de meeste smartphones van Samsung op het besturingssysteem Android. Samsung bepaalt wanneer je updates ontvangt, en hoe lang. Er zijn verschillende factoren die een rol spelen bij de ondersteuning die fabrikanten in het algemeen bieden:

- Kan het apparaat het nieuwe besturingssysteem aan?

- Is het rendabel om de grafische laag, die veel fabrikanten over Android heen leggen, voor een nieuwe versie van het besturingssysteem te maken?

- De gebruiker moet er toe gebracht worden om een nieuwe telefoon te willen kopen. Verreweg de meeste telefoons zijn twee jaar in gebruik, omdat verlenging van abonnementen of het afsluiten van nieuwe abonnementen vaak leidt tot de afname van een nieuwe telefoon. Daarom stopt de ondersteuning vaak na anderhalf jaar.

Android is grotendeels vrije software. Dat betekent - eenvoudig gezegd - dat iedereen het zomaar kan gebruiken en naar eigen smaak kan aanpassen. Als gevolg hiervan zijn er zogenaamde custom roms, aangepaste versies van Android. Met name voor populaire smartphones worden er custom roms uitgebracht. Waar de ondersteuning vanuit de fabrikant stopt voor wat betreft updates, gaat die van de aanbieders van custom roms nog een relatief lange tijd door. Als je per se een nieuwe versie van Android wil gebruiken, dan zou je dus naar een custom rom kunnen uitwijken.

Het installeren van een custom rom wordt flashen genoemd. Gezien het onofficiele karakter van custom roms, geschiedt het flashen van je smartphone geheel op eigen risico. De garantie op de hardware komt niet te vervallen, maar je kunt niemand aansprakelijk stellen indien je je smartphone na het flashen niet meer kunt gebruiken. Ook de maker van de custom rom is dan niet aansprakelijk. De kans dat er iets mis gaat is klein, maar het is niet uit te sluiten.

Of je gaat flashen of niet, is een afweging die je moet maken. Je kunt daarbij jezelf de volgende vragen voorleggen:

- Ben ik bereid om mezelf te verdiepen in het flashen, of om iemand te zoeken die het voor me wil doen (vriendenkring/familie)?

- Ben ik bereid het risico te nemen dat het mis gaat, en dat ik mijn smartphone dan niet meer kan gebruiken?

- Heb ik per se de nieuwste versie van Android nodig? Als ik bel, sms, "facebook" en "app", dan kan ik dat met 4.1 net zo goed als met 4.4.

- Wanneer zou ik eventueel een nieuwe smartphone willen kopen en is het nog nodig om mijn huidige smartphone voor dat tijdsbestek te flashen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje voor het antwoord! Maar ik heb nu nog een vraag, weet u dan ook hoe het zit met wat oudere versies en of het uitmaakt of je een wat lagere koopt? Want zoals bij Apple heb je bij ene lagere versie maar een beperkt aantal apps dat je kan downloaden en kan je het niet meer updaten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat bedoel je met "oudere versie", het besturingssysteem of de smartphone? Ik ben niet bekend met het idee dat voor een "lagere" smartphone van Apple maar een beperkt aantal apps is dat je kunt downloaden. De iPhone 5c kan dezelfde apps draaien als de 5s.