Waarom voelt de iPad zo raar aan als hij op de oplader aangesloten zit?

Als de iPad op de lader zit en je wrijft met je vingers over de metalen achterkant voelt dit heel gek aan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (2)

De achterkant krijgt een soort statische lading, blijkbaar loopt er een klein beetje van de stroom via die achterkant.
Dus je voelt de stroom die het apparaat in gaat.

Toegevoegd na 1 uur:
Correctie vanuit de reacties, het is geen statische electriciteit, maar lekstroom. Verkeerde verwoording.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is geen statische elektriciteit, het is lekstroom van de lader. Statische elektriciteit zou bij aanraking één enkele prikkel geven, dit effect duurt voort zolang de lader aangesloten is.
Cryofiel
10 jaar geleden
Lekspanning, eigenlijk... Hoewel, zodra je de achterkant aanraakt zorgt de lekspanning voor een lekstroom.
De lader van een iPad lekt een klein beetje lichtnet stroom aan de laagspanningskant. De metalen achterkant is verbonden met de interne elektronica, dus als je met je vingers er langs wrijft dan zullen de spiertjes in je huid samentrekken op de 50 Hz wisselspanning. Met een spanningzoeker kun je zien dat er inderdaad spanning op de metalen delen staat. Als je de oplader andersom in het stopcontact steekt dan ben je het effect kwijt.