Heeft een Full HD scherm wel degelijk nut op een smartphone?

Hedendaags worden er smartphones uitgebracht met Full hd schermen van 1080p. Maar is dat wel nuttig op kleine schermen van smartphones?

Is het niet moeilijk om het verschil tussen Full HD en HD (of zelfs niet-HD) te zien op zo een klein scherm? (en dan met name smartphones met schermresoluties rond de 5 inch)

Is het verschil net zo goed te zien bij een smartphone, als op de afbeelding hieronder?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Nee, zoals je zelf al vermoed heeft het geen enkel nut. Met zo een klein scherm is de SD resolutie genoeg.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bovendien is dat voorbeeld pure marketing. Het "Standard Definition" vak is met fotobewerkingssoftware in kwaliteit omlaag gehaald, alleen om de HD vakken er goed uit te laten zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er kan daadwerkelijk minder informatie op een schermpje als deze minder pixels heeft (of iets wordt onleesbaar of je moet icoontjes in minder pixels weer gaan geven dan ze gemaakt zijn). Er is dus wel degelijk een effect dat een hogere pixelcount geeft. Of dit effect voor iedereen wenselijk is (leesbaarheid, meer scherpte dan je kunt waarnemen vanwege mindere visie, toch al genoeg icoontjes per scherm...) is een goede vraag, maar botweg stellen dat er geen enkel nut is een onjuiste stelling. Wat genoeg is, is geen feit maar een mening in deze. Stel dat ik al mijn icoontjes op een scherm wil en met 720p nog 1,5 scherm aan incoontjes heb en met 1080p een scherm bijna vol dan is 720p niet genoeg(voor mij). Icoontjes zijn vaak een vaste waarde aan pixels (150x150 pixels bijvoorbeeld). "Bovendien is dat voorbeeld pure marketing" Dat is geen pure marketing als het plaatje alleen in resolutie naar beneden is getrokken. Ik weet niet wat je denkt dat marketing is, maar als ik een SD film op mijn HDTV bekijk is deze minder scherp dan een 1080p film op mijn HDTV. Ik zie ook vrij snel op tv welke programma's HD zijn opgenomen/uitgezonden en welke niet. RTL is bijvoorbeeld een zender waar de reclames er altijd beter uit zien dan hun programma's RTL zendt dan ook vrij weinig in HD uit. Het scherm van een smartphone is wel klein, maar je zit er ook weer met je neus op. Een 17" laptop heeft ook vaak dezelfde resolutie als een 50" TV maar ook daar is de afstand weer zo dat het ongeveer op hetzelfde neer komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het over het plaatje zelf, het is gewoon verschikkelijk overdreven. Een klein plaatje word niet scherper dan een groter plaatje. Alleen kleiner.. En aangezien het formaat van telefoonbeeldschermen niet zo heel veel groter is als dat voorbeeld kan je het gewoon niet als voorbeeld nemen. Kwa hoeveelheid informatie kan het wel schelen, maar de scherpte neemt echt niet toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
(of ik bedoel, een groot plaatje word niet scherper dan een kleine...)
Ik heb de originele foto net geopend op mijn HTC One (1080p, 4.7 inch) en ik zag het verschil heel goed. Dus voor de mensen die veel films etc. kijken lijkt het me wel handig!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het maakt niet veel uit als je zo'n klein scherm hebt.
SD Is misschien niet zo mooi, maar ik heb het geloof ik zelf ook op mijn Samsung Galaxy Mini, en ik vind het beeld gewoon goed, zeg maar.
Ik zou het niet aanraden, alleen als je films o.i.d. kijkt zou ik 720p nemen, 1080p is vrijwel nutteloos, aangezien 720 even mooi is, en goedkoper.