waarom zijn apps tegenwoordig zo groot?

een app als snapchat is bij mij al 200mb
bankieren van ING is 140mb
ziggo go 141 mb
insta 67mb
en dit is alleen maar de losse app op mijn tell zonder account gegevens meegerekend!

5 jaar geleden
in: Apps
2.7K
LeonardN
5 jaar geleden
Accountgegevens?
Bedoel je wellicht het OS (besturingssysteem) en de skin van de fabrikant?
Accountgegevens (provider?) staan op je SIM. Misschien bedoel je nog iets anders. Maar inderdaad. De grootste leugen is het aantal GB opslag wat een verkoper/fabrikant adverteert. Deze geven de bruto opslag van de opslagchip, maar je kan met een 8GB telefoon zo de helft kwijt zijn aan Android. Het zou fijner zijn als er iets werd gezegd over de netto opslag die je overhoudt met het standaard geïnstalleerde OS (overigens wordt dat wat je overhoudt nog vaak weer minder met OS-updates). Ik adviseer dan ook altijd minstens een 16GB toestel. 8GB geeft al snel problemen zelfs als je spaarzaam bent met apps installeren.

Antwoorden (2)

Heeft meerdere oorzaken.

In sommige gevallen is het "luiheid" van de ontwikkelaars die ook rekening houden met de steeds groter wordende opslag op apparaten (waarom zou ik nog een afbeelding comprimeren?). Aan de andere kant moet met 1 app vele instanties van een OS (zeg Android 2 tot en met 9) bediend worden, zowel op kleine als grote schermen. Dit zorgt ervoor dat er meerdere delen code in een app zitten die wellicht niet altijd gebruikt worden. Ook moeten apps met steeds meer dingen rekening houden, en wordt alles steeds "mooier" en krijgt alles steeds meer functionaliteit. Misschien dat de code middels optimalisering, splitsing voor apparaten en mogelijkheid om elementen uit te schakelen/verwijderen kleiner zou kunnen worden, maar dat zou weer veel tijd en moeite zijn voor de makers.

Eigenlijk zie je dit patroon steeds weer opnieuw. Ik zit al achter een PC sinds 1986 ofzo en toen kon men een OS maken op een diskette van kleiner dan 1MB. Spellen hetzelfde. Veel was text gebaseerd. Toen Windows uitkwam, en alles visueel werd, werd ook alles snel veel groter. Maar dat werd wel weer opgelost door de steeds groter wordende hardeschijven en media.
5 jaar geleden
Dat is omdat de appmakers een geheim verbond hebben met de telefoonfabrikanten. Het geheugen loopt sneller vol en dan moet je weer een nieuwe aanschaffen.