Waneer mag politie met Whatsapp en Ping stiekem meekijken vanaf hun politie bureau bijv?

Ik vroeg mij dit toevallig af omdat ik er eens over nadacht

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Apps
1.7K

Antwoorden (1)

Een andere manier om bewijs te verzamelen tegen een verdachte is het aftappen van zijn elektronische communicatie. Op grond van de Telecommunicatiewet kan de politie, maar ook opsporingsdiensten zoals de AIVD, met een gerechtelijk bevel eisen dat een Internet-provider naam en adres van een abonnee aan hen bekendmaakt. Ook kunnen ze eisen dat alle e-mail van deze abonnee wordt gekopieerd naar een speciale mailbox of zelfs dat al zijn gesprekken via MSN Messenger of ICQ opgenomen worden. Voor mobiele telefonie is opnemen van alle gesprekken en vastleggen wie wanneer met wie belde mogelijk.

Uit dergelijke opnames kan bijvoorbeeld blijken dat de verdachte regelmatig kinderporno ontvangt per e-mail of via een file sharing programma, of bezig is met het kraken van beveiligde computersystemen. Op basis hiervan kan dan een huiszoekingsbevel worden verkregen zodat de harde schijf van de verdachte in beslag kan worden genomen en geanalyseerd.
----
Hier staan wat oude communicatiemiddelen als MSN en ICQ maar de bron is recent gecheckt dus het kan ook gaan om ping en whatsapp via je telefoon.

Dus jouw "wanneer" kan beantwoord worden met: als dat nodig is om meer bewijs te verzamelen en als dat op grond van de Telecommunicatiewet en ook de AIVD mag en je een gerechtelijk bevel hebt daarvoor.