Hoe lang is mijn nummer nog geldig nadat mijn abonnement is verlopen?

heb mijn abo opgezegd in augustus waarna deze in eind september eindigde, en mijn nummer dus niet meer gebeld kan worden. maar met dit nummer heb ik nog wel whatsapp mijn vraag is hoelang kan ik hier nog mee whatsappen voor dit ook vervalt?

5 jaar geleden
10.5K
LeonardN
5 jaar geleden
Welke provider heb je?

Antwoorden (1)

Dat ligt aan een aantal factoren:

- De provider die je hebt en de tijd die zij aanhouden voordat een nummer opnieuw wordt uitgegeven*
- De volgorde waarop providers gebruikte nummers heruitgeven (random, achteraan in de rij)
- Snelheid waarmee nummers bij die provider worden uitgegeven
- De kans dat de volgende gebruiker wel of geen Whatsapp gaat gebruiken
- Mogelijke tussentijdse authenticatie van Whatsapp (waaraan je niet kan voloen omdat je je SIM niet kan herkoppelen nu)

Doordat Whatsapp je SIM enkel bij het eerste gebruik koppelt (via SMS) is de installatie op je toestel bruikbaar tot dat er authenticatie bij de nieuwe gebruiker plaatsvindt OF als er een tussentijdse autheticatie plaatsvindt.

----
* https://www.ad.nl/economie/tweedehands-nummers-wat-als-je-06-van-een-ander-was~a1ecb29d/

Geen 'afkoelingstermijn'
Hoe lang duurt het voordat een nummer opnieuw wordt uitgegeven? Dat verschilt: wettelijk is er namelijk geen 'afkoelingstermijn'. Vodafone schrijft in een reactie dat originele Vodafonenummers, dat wil zeggen: nummers die door Vodafone zijn afgenomen van ACM, na ongeveer negen maanden terug in de roulatie gaan; voor T-Mobile geldt zes maanden. Hi en Tele2 hebben het over drie maanden.

KPN geeft aan dat er geen termijn bestaat, wat betekent dat 'een telefoonnummer dat vandaag vrijkomt, eventueel morgen alweer uitgegeven kan worden'. De procedure na het beëindigen van een abonnement is altijd hetzelfde, of het nou gaat om overlijden of andere redenen.
---

Het kan dus al zo zijn dat iemand op dit moment Whatsapp op jouw oude nummer probeert te autheticeren en je binnen no-time niets meer kan met Whatsapp (en dus ook geen berichten van die persoon ontvangt omdat de auth. verbroken wordt).
Het kan ook zijn dat tussentijdse auth. achterwege blijft je nummer door Vodafone nog minstens 9 maanden bewaard wordt en dan met wat geluk pas over 3 jaar uitgegeven wordt aan iemand die nooit WA installeert.

maw de tijd is onzeker, maar kan vanaf nu tot jaren zijn (volgens mij vraagt WA zelden om herauthenticatie, dus een nieuwe gebruiker die nooit WA gaat gebruiken is je kans op jaren door kunnen met WA).

https://tweakers.net/nieuws/126111/acm-geen-dreiging-meer-voor-tekort-aan-06-nummers.html
Dat de ACM zo weinig nummers heeft uitgegeven, komt doordat providers meer 06-nummers zijn gaan hergebruiken voor nieuwe abonnees
---
ANTWOORD: Van zeer kort tot een eeuwige tijd. Waarschijnlijker is een aantal maanden, tot 2-3 jaren.
Toegevoegd op 15 oktober 2018 13:01: tekst
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Officieel is het niet de provider die jij had, maar de provider waarbij het nummer als eerste is uitgegeven. Als je het nummer eerst van KPN had en bent overgestapt met dat nummer naar Vodafone gaat het nummer weer terug naar KPN.