Kan ik een telefoon abonnement afsluiten na schone lei?

In september loopt mijn abonnement af en wil ik dus een nieuw abonnement incl mobiel. Ik ben in februari 18 geworden en heb bij t-mobile altijd keurig betaald, wel op naam van mijn moeder. Nu is het zo dat mijn moeder in de Wsnp heeft gezeten en een schone lei heeft gekregen. Toch krijgen de providers een negatief advies over mij. Kan ik hier nog iets aan doen of niet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8K

Antwoorden (2)

Zolang je nog thuis woont ben je onderdeel van het gezin dat op dat adres woont, en telt de BKR-registratie indirect ook voor jou. Los van je leeftijd. Dat betekent dat je geen nieuwe schulden mag/ kunt maken (en een telefoonabonnement inclusief mobiel is en blijft gewoon een lening dus een schuld). En die aantekening bij BKR blijft minimaal 5 jaar staan, schone lei of geen schone lei, gewoon om je te beschermen.

Wellicht is het handiger gewoon een (gebruikte) telefoon te kopen en alleen een abonnement af te sluiten, dat zal een hoop minder gedonder opleveren. Pas als je op jezelf woont en je eigen inkomen hebt, heb je écht een schone lei ofwel blanco BKR-registratie, en kun je dergelijke schulden aangaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vrijwel alle mobiele providers hebben hun kredietregistratie lopen via Preventel. Dat is een soort BKR voor alleen telecomproviders.

Je hebt de mogelijkheid om daar bezwaar aan te tekenen tegen de registratie. Zie de bron voor de eisen. Of het bezwaar wordt toegewezen, moet je nog even afwachten.

Toegevoegd na 1 minuut:
De deelnemers aan Preventel zijn:

    KPN B.V.
    Telfort B.V.
    Vodafone Libertel B.V.
    hollandsnieuwe
    T-Mobile Netherlands B.V.
    Ben B.V.
    Yes Telecom Netherlands B.V.
    OnLine
    Tele2

Toegevoegd na 3 minuten:
"Hoe kunt u een registratie beëindigen?
U kunt de registratie beeindigen door de volledige openstaande vordering ( en eventuele kosten) bij de aanbieder van de telecommunicatie diensten te voldoen.De betrokken aanbieder van telecommunicatie diensten beeindigt dan de registratie bij de stichting Preventel. De administratieve verwerking zal enige tijd vragen."