Kun je een 2-jarig vodafone abonnement na 1 jaar opzeggen?

Ik heb een sim-only abonnement, dus geen peperdure telefoon erbij 'gekregen'. Ik dacht ergens gehoord te hebben dat telecom contracten na een jaar opzegbaar waren, maar de medewerker verteld mij dat dit alleen zo is met een contract van onbepaalde tijd..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Sinds 8 juni 2012 moet een provider ook de mogelijkheid bieden om maar 1 jaar abonnee te zijn. Als het contract is gestart na deze datum heb je als het goed is kunnen kiezen of je een 1 jarig of een 2 jarig contract wilde.
Je hebt specifiek gekozen voor het 2 jarige contract. Je kunt dit contract volgens de voorwaarden opzeggen. Het contract wordt dan na de afgesproken periode van twee jaar beëindigd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, het kan niet. Eénjarige contracten worden al sinds jaar en dag aangeboden. JIj bent echter gegaan voor een tweejarig contract. Dan moet je die twee jaar ook uitzitten.

De enige manier waarop je van een contract af kan komen is door deze af te kopen. Een andere mogelijkheid heb je wanneer de provider de voorwaarden wijzigt die negatief uitvallen voor jouw. Zo konden Telfort-klanten weg bij Telfort/KPN na de overname door KPN die het Edge-netwerk stopzette en de mensen die daar gebruik van maakten terug werden gezet op het tragere GPRS.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer je een tweejarig contract aangaat, zit daar een bepaalde korting op die je niet krijgt op een éénjarig contract. Je kunt er dus niet zomaar onderuit. Toch zijn er een aantal escapes:

- Afkoop van het contract, de helpdesk kan de afkoopsom berekenen. Deze som ligt vaak net boven de extra korting die je ten opzichte van het éénjarig contract hebt gekregen. Dit is een regeling naar redelijkheid en billijkheid. Iedere provider kan daar zelf een beleid op uitzetten.

- Verandering van algemene voorwaarden door jouw provider zelf, maar daar heb jij geen controle over. Je kunt dan het contract kosteloos ontbinden.

- Escapes die in het contract verwerkt zitten. In het contract staat dat jouw provider aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Kun jij aantonen dat de provider deze voorwaarden niet nakomt, kun je het contract kosteloos ontbinden. Een voorbeeld is dat je binnenshuis geen bereik meer hebt (bijvoorbeeld door een verhuizing).

Zodra een termijncontract verloopt, wordt het een contract van onbepaalde tijd. Op dat moment is een contract in de regel per maand opzegbaar. Denk er wel aan dat, wanneer je jouw nummer mee wilt nemen, je het nummer vrij voor portatie zal moeten laten zetten. Zo niet, vervalt jouw nummer aan het einde van het contract en is het niet meer terug te krijgen.