Hoe bereken ik hoeveel watt ik heb?

Ik wil een pc bouwen en ik snaP alles al maar hoe bereken je hoeveel watt je nodig hebt en welke voeding je dus nodig hebt voor je pc

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.1K

Antwoorden (4)

Het aantal Watts van de voeding moet genoeg zijn om alle apparaten te voeden.
De 'grootgebruikers' zijn de processor en de grafische kaart. Tel bij de wattages die je daarvoor vindt 150-200Watt op voor mobo, schijven en koeling, dan zit je waarschijnlijk wel goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de pagina van de fabrikant van een component kan je zien hoeveel het maximale wattage is. Sommige dingen zoals HDD's neem je gewoon een getal als 15watt. Daarnaast werkt een voeding meestal op zijn best als hij 80% levert. Dus als je 320 watt verwacht neem je een 400 watt voeding. Als je verwacht dat je ooit uit gaat breiden neem je nog wat meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe is het altijd een beetje op de gok een voeding kopen. Tussen de 70 en 80% van het maximaal vermogen presteren ze het best. Daaronder en daarboven zijn ze wat minder efficient. Overigens kunnen veel voedingen ook (ver) boven hun wattage-rating leveren, maar dat is niet aan te bevelen.

Er is ook een mooi tooltje ontwikkeld om te berekenen wat je ongeveer nodig hebt. Die kun je hier vinden: http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Koop trouwens wel een voeding van een a-merk. B-merken kunnen namelijk heel erg slecht zijn voor je computer.
Goeie merken zijn hier te vinden: http://www.nationaalcomputerforum.nl/showthread.php?t=25450
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hoeveelheid benodigd vermogen is grofweg uit te rekenen op de volgende wijze. Tel voor de processor tussen de 65 watt (een moderne dual-core) en 140 watt (een moderne quad-core op zijn max). Pak voor het moederbord tussen de 25 (microATX) en 55 watt (high-end, overgeklokt). Neem 5 watt per geheugenmodule, 2 watt per ventilator, 10 watt per harde schijf, 10 watt voor een dvd-brander en tel per extra uitbreidingskaart er 5 bij watt op. Reken per ingebouwde videokaart tussen de 35 en 75 watt voor budgetmodellen, 75 tot 180 watt voor middenklassers en 180 tot 375 watt voor topmodellen. Een blik op de specificaties kan voor videokaarten praktisch zijn. Deze optelsom levert een indicatie van het vereiste piekvermogen van de voeding op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HD's kunnen tegenwoordig ook meer dan 100 watt per stuk trekken. Na de grafische kaarten zijn het tegenwoordig de grootste energieslurpers.