Waarom is "graag gedaan" in het Engels: "You're welcome"?

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
13.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je "ga uw gang" letterlijk vertaald, krijg je ook "allez votre corridor/Go your gang/Gehe mahl Ihre Vestibül" ... niet alles zo maar vertalen is het devies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
where the dogs don't lust bread of ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha!

Antwoorden (6)

''You're welcome!'' Klopt inderdaad. ''No thanks'' betekent ook iets in die richting.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is you're welcome omdat dat zo gewoon is ontstaan, niet alles wordt letterlijk vertaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om dezelfde reden dat bijvoorbeeld "uit het hoofd leren", in het Engels "to learn by heart" is. Niet alles wordt letterlijk vertaald, niet alles vindt z’n oorsprong in een andere taal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Colconbri;

"You're welcome"is eigenlijk eerder de vertaling van "Tot uw dienst". "Graag gedaan" zou je ook met "My pleasure" kunnen vertalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Nederlandse vergelijkbare uitdrukking is "tot uw dienst". Je deed het om de ander een plezier te doen, niet voor jezelf. Het is een beleefdheidsfrase.
Amadea
13 jaar geleden
Uiteraard is het letterlijk vertaald dat iemand 'welkom' is. En zelfs zo kan je het in het Nederlands ook wel zeggen. Immers, iemand is welkom om iets van iemand te vragen.

'You're welcome' kun je dus zien als dat iemand zegt dat er gerust nog een keer iemand wat aan hem/haar kan vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"You're welcome" is eigenlijk Amerikaans. De Engelsen gebruiken die uitdrukking niet zo vaak (hoewel daar de laatste tijd veel in is veranderd), maar zeggen bijv. "glad to be of help" of "my pleasure".
Ook komt het voor dat ze niets zeggen, maar alleen even glimlachen en dan weet je ook wat er bedoeld wordt.