Gebruik je een aanhef bij een kort antwoord terug?

Dus iemand stuurt je een bericht (via mail bijvoorbeeld) en vraagt je of het mogelijk is die dag aanwezig te zijn. het enige dat ik kan antwoorden is: Ok goed of inorde...
Dan lijkt het beetje raar als het er zo uitziet:

Dag meneer

inorde

Met vriendelijke groet

Hippogrief

Volgens mij ziet het er zo beter uit:

Dat is goed hoor!

Mvg

maar dan denk ik dat de 2e keuze beetje onbeleefd is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
7.3K
Ritsuka
6 jaar geleden
Ligt er aan wie het stuurt, baas, collega, goede vriend
Erna55
6 jaar geleden
Het is correcter om bij het antwoord : "in orde" , ook te benoemen wat er dan in orde is.
" maandag om 11.00 uur vergadering is o.k. "
" ik zal xxxx taak nu meteen oppakken "
" de papieren krijgt u per omgaande "
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben zelf zeer praktisch ingesteld. Als het een collega of andere informele relatie betreft antwoord ik bijvoorbeeld slechts met "Prima". Afzender vermelden vind ik in een email ook niet nodig, het staat er al boven.
En ik hou er ook van als anderen lekker kort en krachtig zijn tegenover mij. Het is natuurlijk een ander verhaal wanneer het een cliënt betreft.
Ivana
6 jaar geleden
Ik kijk heel vaak op de site van "Papier is Passé". Daar valt heel wat te lezen over het taalgebruik via de moderne media: Hier het gedeelte van de Blogs, genieten: http://www.papierispasse.nl/blog

Het beste antwoord

Bij een informele reactie kun je de aanhef weglaten.
Anders kun je beter reageren met bijvoorbeeld:

Geachte heer ....

Naar aanleiding van uw vraag, kan ik u mededelen dat ik op .... aanwezig kan zijn.

Met vriendelijke groeten,

......

Toegevoegd na 9 uur:
Bij informele reactie:
"Iets wat me al een tijdje opvalt en wat duidelijk toeneemt: de mail zonder aanhef. Die kun je niet zomaar versturen, daar gaat een heel traject aan vooraf. Je mailt iemand die je niet of niet goed kent ergens over en begint met: Beste voornaam achternaam. De ander reageert dan meestal direct al een slagje vlotter: Hoi of Hallo voornaam. Daarop kun je meestal probleemloos doorgaan met Ha of Hi, met of zonder voornaam. En vervolgens blijft de aanhef achterwege. Gebeurt dit, dan mag je daaruit afleiden dat je een beetje ‘vriendjes’ bent geworden. Formele plichtplegingen kunnen voortaan achterwege blijven en in een volgende mailwisseling begin je direct met Hi of Ha voornaam, waarna de ander meteen mag reageren zonder aanhef. "
SimonV
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik doe zelf altijd een aanhef. Bij zowel een formeel als een informeel antwoord.

Maak er ook altijd even een echte zin van. Het kan al snel te nonchalant of te bot overkomen als je het te kort houdt, zoals enkel "ok".

Bij informeel wordt het dan bijv:

hallo Frank,

Ik kan er donderdag bij zijn. Tot dan,

Groet,

Alpha

Formeel:

Geachte heer Jansen,

U vroeg mij of ik donderdag ook aanwezig kan zijn bij de ceremonie. etc

Vriendelijke groet,

Alpha Lima Sierra
AlphaLimaSierra