Nee, een beredeneerde afweging is geen pleonasme. Zo zou je ook een gevoelsmatige afweging kunnen maken, waarbij je meer je gevoel laat spreken. Een beredeneerde afweging suggereert dat de ratio een belangrijke rol speelt.
Je kunt bijvoorbeeld naar een uitkomst redeneren: als partij in de formatie maak ik bijvoorbeeld de afweging dat ik met bepaalde andere partijen de grootste kans maak mijn standpunten te verwezenlijken. Dat zou dan een beredeneerde afweging zijn. Maar anderzijds kun je ook besluiten niet met een partij te willen samenwerken omdat iemands gezicht je niet aanstaat. Dat zou dan een gevoelsmatige afweging zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Ik wilde eerst 'ja' antwoorden op de vraag, maar je hebt gelijk. Er zijn alternatieve mogelijkheden om een afweging te maken.
(+)
SimonV
6 jaar geleden
Prima antwoord. Plus.
Thecis
6 jaar geleden
Eens met Oze. +
rose
6 jaar geleden
Ik zou denken dat je, als je gevoelsmatige 'argumenten' meeweegt, je toch tot een beredeneerde keuze komt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daarbij zou enige uitleg wel handig zijn, rose. Wat is er beredeneerd aan een gevoelsmatige of intuïtieve keuze? Ik denk juist dat veel mensen het verschijnsel kennen dat zij pas achteraf kunnen verklaren wat ze al veel sneller intuïtief aanvoelden.
Ik heb wel een andere kanttekening bij mijn antwoord: volgens Van Dale betekent afwegen "(m.b.t. handelingen, gezegden, meningen, enz.) zorgvuldig en nauwkeurig de aard of strekking ervan bepalen, syn. overwegen".
Dat nauwkeurig bepalen is nogal in tegenstrijd met mijn voorbeeld hierboven, waarin ik een afweging laat maken op basis van een gezicht dat iemand niet aanstaat. Het synoniem 'overwegen' betekent zelfs nadenken. Als je dat doortrekt kom je al gauw uit bij beredeneren, en dan is een beredeneerde afweging wel een pleonasme.
(Nou geloof ik niet in synoniemen, maar dat terzijde).
rose
6 jaar geleden
Je neemt gevoelens mee in je overweging. Die gevoelens worden (daardoor) dus rationele argumenten.