Hoe weet een blind persoon het verschil in braille tussen de 1 en de a?

Hoe weet een blind persoon het verschil in braille tussen de 1 en de a. Het zijn immers dezelfde tekens!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
3.4K
ronron1212
7 jaar geleden
Hoezo de zelfde tekens?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212 http://www.bartkidz.nl/uploads/2/6/4/5/26451399/2138416_orig.jpg http://www.bartkidz.nl/uploads/2/6/4/5/26451399/8301680_orig.png Sterker nog het zijn 0-9 dezelfde cijfers. a1, 1a , 11 en aa zijn dus allemaal .. (in de linkerbovenhoek)
ronron1212
7 jaar geleden
Ik heb op een andere site andere tekens gevonden @MrTomaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Even een naar mijn idee simpele uitleg:
Een brailleletter bestaat uit een deel of een combinatie van 6 vaste puntjes, 2 rijtjes van 3 puntjes naast elkaar, de puntjes hebben allemaal een nummer het eerste rijtje van boven naar beneden is 1, 2, 3, het tweede rijtje is van boven naar beneden 4, 5 en 6. De cijfers 1 tot en met 0 krijgen dezelfde serie puntjes als de letters, alleen staat er voor de cijfers een teken van de puntjes 3,4,5 en 6 (Ziet eruit als een hoofdletter L in spiegelbeeld voor zienden).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@crea, was het maar zo eenvoudig, er worden diverse methodes gehanteerd. Dat is ook afhankelijk van het instituut die de lessen geeft maar ook of het om een eenvoudig gedrukt boekje gaat of om uitgebreide vakliteratuur.
In het oorspronkelijk Louis Braille schrift is geen enkel letterteken gelijk aan een teken voor een
cijfer. Precies zoals ook door de AFB wordt gebruikt (American Foundation for Blind)
http://braillebug.afb.org/braille_print.asp
De methode waarbij de eerste tien letters van het alphabet gelijk zijn aan de cijfers 1 t/m 0 is geschikt voor zeer eenvoudig leeswerk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@joan
..... In die link die je daar hier post is het helemaal duidelijk dat de 1 en a gelijk zijn. @ronron
Wellicht heb je een afwijkend brailleschrift gevonden, maar nu snap je iig de relevantie van de vraag. a en 1 zijn namelijk hetzelfde teken in algemeen braille, als je er een specifiek teken voor plaatst los je dat probleem op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De door mij beschreven methode is die zoals het in Nederland en voor zover ik weet in de hele wereld wordt geleerd, ik heb het zo geleerd in Nederland bij Bartimeus en bij Visio het Loo erf bijgespijkerd, ook wordt in de braille lees- en studieboeken deze methode in Nederland gebruikt. Het enige waarvan ik het niet zeker weet, wat betreft Nederland, is de brailleleesregel (brailleleeshulp, aanvulling toetsenbord computer), hierbij wordt veelal gebruik gemaakt van 8 braillepunten, in plaats van 6 per cel waardoor er mogelijk een andere leesmethode nodig is, mogelijk doelt JoanDarc hierop.
Wat ook het geval kan zijn, is dat bijvoorbeeld de 1 er door het cijferteken, voor het oog anders uitziet dan de a, waardoor het een ander teken lijkt.
https://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/de-maatschappij/wordt-het-braille-over-de-hele-wereld-hetzelfde-geschreven
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"mogelijk doelt JoanDarc hierop." Als joan 8-puntsbraille bedoelde in haar antwoord is het wonderlijk dat alle links in haar antwoord naar 6-puntsbraille (a=1) verwijzen. Dat lijkt me dus uitgesloten. Daarnaast gaat de vraag duidelijk om 6-puntsbraille waar "a=1, b=2" een probleem is totdat je jouw of inekez1's uitleg/antwoord leest. Of de uitleg in een van de linken van n.b. joandarc's antwoord zelf. De overgang van letters naar getallen wordt dan ook niet gehaald uit de (con)text maar uit het #-teken (bij 6-punts) of is helemaal geen issue (bij 8-punts waar letters en cijfers een geheel eigen code hebben). Ook snap ik niet wat de braillemethode zou zijn welke alleen geschikt is voor "zeer eenvoudig leeswerk". 6punts? De bijbel is er in 6punts. Overigens is 6punt braille dubbelop in mijn ogen. Als je over braille praat, praat je over 6punts neem ik aan. Pas als je over 8 punts praat ga je dat duidelijk melden lijkt me.

Antwoorden (2)

De letters en cijfers van het officiële Braille alphabet, zoals het op de louis braille scholen geleerd wordt zijn allemaal verschillend. Er is niet één zelfde combinatie dots voor twee verschillende letters of tekens.

http://louisbrailleschool.org/ban.pdf

Toegevoegd na 1 uur:
Voor het Brailleschrift worden behalve het LouisBaillealphabet ook andere methodes gebruikt. Zoals bv de Nemeth Braille Code for Mathematics.

Als de methode gehanteerd wordt, zoals door de verenigingen Het Blindenwezen in Nederland en in Vlaanderen, waarbij de eerste tien letters van het alfabet overeenkomen met de cijfers 1 t/m 9 en 0 dan kan men uit de tekst afleiden of er een letter of een cijfer bedoeld wordt.

Toegevoegd na 1 uur:
Die methode is alleen geschikt voor zeer eenvoudig leeswerk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"De letters en cijfers van het officiële Braille alphabet, zoals het op de louis braille scholen geleerd wordt zijn allemaal verschillend." Neen. Daar is ook de a het puntje linksboven en de 1 het puntje linksboven. Door het speciale teken wel niet voor de a/1 te plaatsen weet je dus ook daar of het om een letter of een cijfer gaat. Bekijk je link maar en haal steeds het hier-na-komt-een-cijfer-teken voor het getal/cijfer weg en vergelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Toch maar even doorgezocht hoe een leesregel werkt:
https://goedekennis.dedicon.nl/dossiers/braille/wat-is-braille
Dat verklaart jouw antwoord en maakt het naar mijn mening juist. +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@crea, vanaf 1994 is de Norm NEN2426:1994 nl definitief. Dat is dus al ruim twintig jaar.
Voor één zwartschriftteken is één brailleteken gekozen.
https://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/NEN-24261994-nl.htm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je haalt nu 8punts braille aan waar je steeds 6punts linkt en waar de vraag ook duidelijk over 6punts gaat. Nemeth staat geheel buiten de discussie. "dan kan men uit de tekst afleiden of er een letter of een cijfer bedoeld wordt."
Nee daar is dus bij 6punts een speciaal teken voor gemaakt. "Die methode is alleen geschikt voor zeer eenvoudig leeswerk."
Als je met "die methode" 6punts braille bedoelt is dat ook totaal onjuist. Ik snap de sprong die je nu opeens maakt naar 8punts, maar het antwoord blijft warrig en vol onjuistheden, vooral de links zijn nu opeens onbegrijpelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tegenwoordig wordt er veel informatie per computer gedeeld, om papier, het milieu en werk te besparen. Dezelfde tekst in schrift of in braille kost in braille minimaal 4 maal zoveel papier, bovendien is het braillepapier dikker dan gewoon schrijfpapier. Of je als blinde of slechtziende braille leert is een keus die je zelf maakt, door het aanbod aan spraakprogramma's is dat niet meer nodig.
Het 8 puntig braille gebruikt ook veel meer papier dan het 6 puntig braille. Ik denk dat daarom het braille op papier 6 puntig zal blijven en dat ik, omdat ik geen gebruik maak van een leesregel, niet op de hoogte ben gebracht hierover.
Nog een leuk artikel hierover:
http://www.eduvip.nl/toegang-tot-de-computer-door-middel-van-braille-spraak/
In brailleschrift wordt voor een cijfer altijd het 'teken' gezet voor 'er komt nu een cijfer'. Het teken voor de a is dus altijd een a, behalve als er het 'cijfer-volgt-teken' voor staat. Zo zijn er ook speciale symbolen voor 'hoofdletter volgt' om een A in plaats van a te schrijven en diverse leestekens.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
De eerste tien letters staan dan ook gecombineerd met een cijfer: https://nl.wikipedia.org/wiki/Braille#Voorbeelden_van_brailletekens