Waarom wordt netelroos ook wel galbulten genoemd?

Bij gal denk ik namelijk aan een geelgroenige (soms zwarte) vloeistof die wordt uitgescheiden door de lever. Dit gal dient dan om vetten af te breken.

Nu is netelroos een reactie van het lichaam een vochtophoping (oedeem) in de bovenste laag van de huid doordat de kleine haarvaten in de huid zich verwijden (rode fase) en waarbij tussen de cellen die de haarvaatjes bekleden openingen ontstaan, waarna door lekkage het vocht in de weefsels terechtkomt.

Ik zie dus niet de link ertussen en kan die ook niet zo snel vinden. Is het misschien een overblijfsel van vroeger dat men dacht dat die bulten werd veroorzaakt door gal?

7 jaar geleden
in: Taal
4K
SimonV
7 jaar geleden
Vroeger had gal de betekenis van (lichaams)vocht.
Vocht dat in de weefsels terechtkomt, zoals je zelf al zegt. Bronnen:
- http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/gal1

Het beste antwoord

Nee, het is geen overblijfsel van vroeger dat men dacht de bulten door gal werden veroorzaakt.

Vroeger had gal de betekenis van (lichaams)vocht.
Een galbult was dus letterlijk een VOCHT-ophoping.

Later kreeg gal de betekenis van vloeistof die wordt uitgescheiden door de lever.
SimonV
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Misschien nog een bonus vraag, Als ik op zoek waar dan de naam netelroos vandaan komt, kom ik uit op netel van branden (urtica ) maar waar komt dan roos vandaan?
Weet jij misschien iets. Ikzelf dacht misschien dat dat komt omdat netelroos, als ik de plaatjes zie van de huid, dat het een aantal bij elkaar liggende blaasje zijn, die misschien lijken op de blaadjes van rozen, en die zijn natuurlijk ook nog rood zoals de bultjes......
SimonV
7 jaar geleden
Graag doe ik een gooi naar de bonus. Roos was een verzamelnaam voor diverse huidaandoeningen die een rode kleur op de huid veroorzaakten. De naam van de aandoening is dus genoemd naar de kleur van de roos. http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/roos http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M041117.re.34&lemmodern=netelroos