Woorden als toestellen of voorstellen krijgen dubbel (-l) waarom?

Normaal gesproken bij het meervoud van zelfstandige naamwoorden die eindigen op onbeklemtoond -ik,-el,-es,-es geen verdubbeling medeklinker.
Voorbeelden: hāviken, middelen, dreumesen, lemmeten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
4.8K

Antwoorden (2)

Er is hier sprake van een korte klinker aan het eind van een lettergreep.
Dan verdubbel je de medeklinker.

Korte klinkers zijn a, e, i, o en u.
Kijk maar eens naar de volgende woorden:
kno | pen De o klinkt als oo, dus één medeklinker.
knop | pen De o klinkt als o, dus dubbele medeklinkers.

De onbeklemtoonde i.
Valt de klemtoon niet op de i, dan schrijf je meestal één medeklinker.
Zoals perziken, haviken.
Toch zijn er uitzonderingen, bijvoorbeeld: kennissen
De klemtoon valt niet op de i, toch schrijf je in het meervoud issen.

Toegevoegd na 18 uur:
De regel telt dus niet voor woorden met de uitgang -is en -us.
Die krijgen altijd een dubbele ‘s’:
kennis: kennissen; notaris: notarissen
krokus: krokussen; status: statussen

Verfijning:
Als het zelfstandig naamwoord eindigt op onbeklemtoond -el, -em, -es, -et, -ik, -it dan wordt de desbetreffende klinker meestal uitgesproken als de toonloze e of sjwa [∂], bijvoorbeeld artikel [artik∂l], dreumes [dreum∂s], monnik [mon∂k]. In dat geval krijgt de meervoudsvorm een enkele medeklinker. Enkele voorbeelden: artikelen, middelen, aardappelen, dreumesen, lobbesen, lemmeten, bangeriken, haviken, monniken, kieviten.

Tja, simpel is anders... ;-)
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oké dan waarom schrijf je dan bij middelen maar een (l) ???
SimonV
7 jaar geleden
Bedankt voor je vraag. Ik heb m'n antwoord aangevuld. Bij "middelen" wordt de betreffende klinker uitgesproken als de toonloze e of sjwa [∂]. In dat geval krijgt de meervoudsvorm een enkele medeklinker.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt Simon !
omdat toe-stelen en voor-stelen verwarrend zouden zijn