Wat is de juiste gebruik van de "," als leesteken voor "en"?

In het engels komt het zeer vaak voor dat voor "and" een leesteken staat bij opsommingen. Om dit reden valt het mij in het Nederlands snel op als er voor "en" een komma staat. Want in mijn ogen komt dat zeer zelden voor.

Mijn vraag is hoe vaak en in welke situatie kan het voor komen in het Nederlands. En is in dit voorbeeld de komma op de juist plaats gezet?

"De Groningers, en de Tweede Kamer als hun volksvertegenwoordiger, staan buitenspel bij het maken van de gasafspraken." Deze zin staat in de verhandelingen van de tweede kamer van 17-5-2016. Nu heeft de tweede kamer een voorbeeldfunctie, maar nadrukkelijk is deze vraag niet bedoelt als kritiek op de ondersteunde staf van de tweede kamer.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
6.3K

Het beste antwoord

Het schrijven van een komma voor ‘and‘ heet de Oxford Comma. Aan de universiteit van Oxford wordt deze schrijfwijze goedgekeurd. De Oxford comma heeft namelijk een belangrijke functie in de taal: het voorkomt misverstanden. Laat ik een voorbeeld geven van de toepassing. Schrijf je: In het restaurant aten we patat met een frikandel, en ijs. Dan weet je dat we eerst patat met een frikandel aten en daarna een ijsje. Laat je de Oxford comma weg, dan aten we alles door elkaar.

Volgens schrijfwijzer.nl zijn er nog verschillende situaties waarin een komma voor en goed verdedigbaar is:

Er komt een komma voor en als de hoofdzin te lang is.
- Het concert duurde veel langer dan we hadden verwacht, en het was dan ook niet verwonderlijk dat we onze trein niet meer hebben gehaald.
Het beste is overigens om lange zinnen in tweeën te hakken. Gewoon met een punt er tussen.

Er komt een komma voor en als en een nevengeschikt zinsdeel inleidt.
- Kunt u aangeven of u meer informatie wenst, en zo ja vermeld dan tevens uw adres.
Er komt een komma voor en om onderscheid te maken tussen reeksen in een opsomming.
- We kochten vandaag twee kinderboeken: Jip en Janneke, en Dora.

Dus wanneer je de dingen niet gelijkwaardig bij elkaar kunt optellen, dan kun je beter de Oxford- komma gebruiken.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Het concert duurde veel langer dan we hadden verwacht, en het was dan ook niet verwonderlijk dat we onze trein niet meer hebben gehaald"
De komma mag daar eigenlijk ook niet voor de "en". Het is namelijk een lelijke zin zo, die "en" moet gewoon weg en de komma blijft dan: "Het concert duurde veel langer dan we hadden verwacht, het was dan ook niet verwonderlijk dat we onze trein niet meer hebben gehaald" Een punt i.p.v. een komma is idd ook zeker een optie.

Andere antwoorden (1)

Hier staat de komma op de juiste plaats. Zonder komma zou het een opsomming zijn. De komma zorgt ervoor dat het een tussenzin wordt.

Er staat wel een fout in dit stukje: "is deze vraag niet bedoelt als".... Hier moet bedoelt met een "d" geschreven worden.