Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Schrijf je de maanden in het nederlands met een hoofdletter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
149.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (10)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, mits ze aan het begin van de zin staan.

Toegevoegd na 10 minuten:
mits = tenzij
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thx :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow ik dacht dat mits als betekende! Weer wat geleerd...
Quintennobbe42
een jaar geleden
Mits betekend: 'op voorwaarde dat' en niet 'behalve als' of 'tenzij'
Tijdsindelingen zoals de namen van weekdagen, maanden, seizoenen worden met een kleine letter geschreven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar Nederlands wel.
(Lees meer...)
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal niet. Echter,als een zin geopend wordt met de naam van een maand wel.En natuurlijk als het een persoonsnaam is!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zoals mijn zoon Augustus en mijn dochter September.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijvoorbeeld,maar ik denk iet dat het in Nederland veel gebeurt. Personen namen geven van maanden,bedoel ik Martijn,opdat wij elkander goed begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee inderdaad, ik denk zelfs dat Augustus de enige maand is die ook als voornaam gebruikt wordt in Nederland. In Engelstalige landen komt het nog wel voor om April, May, June als meisjesnaam te gebruiken en ook August als jongensnaam komt wel voor. Maar goed daar worden de namen van de maanden toch al met hoofdletters geschreven.
Nee, in de Nederlandse taal worden maanden niet met een hoofdletter geschreven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee
Iemand legde via een vragenrubriek me het volgende probleem voor: waarom krijgen namen van maanden (en weekdagen) geen hoofdletters? Want je schrijft toch verder alle namen wel met een hoofdletter.
Het antwoord is dat dit zo is vastgesteld in een spellingwet in 1954. Na 1954 was het voorschrift januari, februari, maandag, dinsdag, enzovoorts, met een kleine letter. En dat bleef ook na 1995 zo (na de laatste spellingwijziging).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hoewel ik het veel mooier vind staan! ;) In Engels en Duits in elk geval wel, en Frans weer niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding