Schrijf je de maanden in het nederlands met een hoofdletter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
149.6K

Antwoorden (10)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, mits ze aan het begin van de zin staan.

Toegevoegd na 10 minuten:
mits = tenzij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thx :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow ik dacht dat mits als betekende! Weer wat geleerd...
Quintennobbe42
een jaar geleden
Mits betekend: 'op voorwaarde dat' en niet 'behalve als' of 'tenzij'
Tijdsindelingen zoals de namen van weekdagen, maanden, seizoenen worden met een kleine letter geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar Nederlands wel.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal niet. Echter,als een zin geopend wordt met de naam van een maand wel.En natuurlijk als het een persoonsnaam is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zoals mijn zoon Augustus en mijn dochter September.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijvoorbeeld,maar ik denk iet dat het in Nederland veel gebeurt. Personen namen geven van maanden,bedoel ik Martijn,opdat wij elkander goed begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee inderdaad, ik denk zelfs dat Augustus de enige maand is die ook als voornaam gebruikt wordt in Nederland. In Engelstalige landen komt het nog wel voor om April, May, June als meisjesnaam te gebruiken en ook August als jongensnaam komt wel voor. Maar goed daar worden de namen van de maanden toch al met hoofdletters geschreven.
Nee, in de Nederlandse taal worden maanden niet met een hoofdletter geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee
Iemand legde via een vragenrubriek me het volgende probleem voor: waarom krijgen namen van maanden (en weekdagen) geen hoofdletters? Want je schrijft toch verder alle namen wel met een hoofdletter.
Het antwoord is dat dit zo is vastgesteld in een spellingwet in 1954. Na 1954 was het voorschrift januari, februari, maandag, dinsdag, enzovoorts, met een kleine letter. En dat bleef ook na 1995 zo (na de laatste spellingwijziging).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hoewel ik het veel mooier vind staan! ;) In Engels en Duits in elk geval wel, en Frans weer niet.