Is er een verband tussen komkommerdag en komkommertijd?

1 juli is het Nationale Komkommerdag. Is er een verband tussen Nationale Komkommerdag en komkommertijd? Aangezien het allebei met het begrip tijd te maken heeft. Zo nee, wat houdt Komkommerdag dan in?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Op 1 juli 2010 werd de Komkommerdag voor de eerste keer geïntroduceerd door GroentenFruit Bureau in samenwerking met telersverband K8.
Er werd gekozen voor 1 juli met in het achterhoofd dat het zomerreces van de Tweede Kamer dan ook meestal kort daarna begint. Aanvang “komkommertijd” dus en wat is er mooier om kort daarvoor de Nationale Komkommerdag te vieren.
(Commercieel) doel van die dag: heel veel van de waterige groente eten.

De datum is dus gekozen omdat hierna een komkommertijd valt. Komkommertijd is de benaming voor een bepaalde periode in het jaar, met name in de zomer, waarin er weinig nieuws te melden is omdat politici en veel anderen op vakantie zijn.
Het hoeft dus niet altijd in de zomer te zijn.

Etymologie komkommertijd
Het is waarschijnlijk dat komkommertijd is gevormd naar voorbeeld van het Duitse Sauregurkenzeit (zurebommentijd), een woord uit de 18e eeuw. De oudste vindplaats in het Nederlands is vooralsnog 1787. Vanaf halverwege de negentiende eeuw wordt het woord volop gebruikt; zo had Multatuli het over "in ‘t hartje van den komkommertyd".
Het Duitse Sauregurkenzeit verwees naar een moment dat er weinig voedsel verkrijgbaar was. Zo ontstond de analogie naar het nieuws.