Stel dat je conditie wilt trainen met fietsen, hoe doe je dat dan?

Stel dat je je conditie wilt trainen met fietsen en je hebt een (fictief!) doel om bijvoorbeeld 33km/h gemiddeldweg over 100km te kunnen fietsen over een bepaald stuk recht weg. Hoe kun je dat dan als makkelijkste trainen? Is dat dan door op/in de buurt van die snelheid te zitten en steeds maar proberen verder te fietsen en het langer vol te houden (dan bedoel ik dus wel rekeninghoudend met je hartslag en je niet dood gaan fietsen en ik bedoel ook niet dat je begint met 1km en dan proberen te vergroten, ga er maar vanuit dat je al 50km met zo'n gemiddelde kunt fietsen) of traint het beter als je dan zegt ik ga die 100KM fietsen en ik probeer dit alsmaar sneller te doen?

Toegevoegd na 39 seconden:
*let niet op spelfout, moet zijn:
Stel dat je jouw conditie wilt trainen.. etc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Als je al 50 km kunt fietsen met een gemiddelde van 33 km/uur dan is je basisconditie al erg goed!
Je zult je training moeten afwisselen in duurtraining en in "snelheid" opbouwen.
Ga 1 a 2 dagen in de week een duurtraining doen; d.w.z. rustig fietsen, maar een lange afstand zodat je op den duur > 100 km kunt fietsen.
Bouw rustdagen in.
Ga 1 a 2 dagen in de week je snelheid opbouwen door de 50 km die je dus al aan kunt op te delen in blokken van 10 km waarbij je er voor zorgt dat je bijvoorbeeld het 1ste, het derde en het laatste blok harder fietst (minstens dan ergens tussen de 35 en 40)
Laat je eventueel door een trainer begeleiden, of een persoonlijk schema opstellen want training is heel persoonlijk! Afhankelijk van tijd en doel.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

opbouwen, dus eerst beginnen met 33 km/h in 25km en zo verder.
Of algemene conditie opbouw met intervaltraining.
een paar keer achterelkaar vol rijden, korte pauze, vol rijden. Maar dit max 5x 3 doen. Slecht voor je anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste keren zal het zeker niet meevallen om dit gemiddelde te halen. Zorg er eerst voor dat je die 100 km zonder problemen kunt fietsen en ga vervolgens een schema opbouwen, waardoor je steeds dichter naar je gemiddelde toewerkt. Zorg ook voor een parcours waar je zo min mogelijk hoeft te remmen, zodat de snelheid niet steeds naar beneden valt, anders wordt het steeds moeilijker. Persoonlijk zou ik er naar toe trainen om de eerste 2 uur een gemiddelde van 35km/h te rijden, zodat je in het laatste uur eventueel wat kan prijsgeven, mocht de vermoeidheid toeslaan. Zorg ook voor voldoende te drinken en te eten. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet wat je leeftijd is en hoe je algehele conditie is, maar 110km fietsen met een gemiddelde tussen de 30 en 35 km/h is helemaal niet slecht. Als je echt wilt doorgaan in deze sport moet je echt veel trainen en dan op souplesse (een hoog beentempo met een lage versnelling), daar krijg je kracht van. Probeer voor je zelf een paar parcoursen uit te zetten van tussen de 100 en 150 km en probeer iedere keer je eigen beste tijd te verslaan. Je kan dat ook per versnelling doen, dus bijvoorbeeld 100 km met een voorblad van bv. 44 en achter en 14 achter. Hou je tijden steeds bij. Doe ook iedere keer sprintjes trekken en als het je bevalt sluit je je aan bij een wielerclub.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je harder wilt (en kunt) moet je bijvoorbeeld als voorblad en 52 of 53 hebben en achter een 12 of 13, dan kun je die 45km/h best aan.