Is een buitenband zonder profiel veilig (racefiets)?

Ik kocht voor mijn racefiets 2 nieuwe buitenbanden via click and collect bij Decathlon.
Bij afhaling bleek ik banden te hebben gekocht die niks van profiel hadden, dus een 'glad' oppervlak (in zoverre rubber glad kan genoemd worden) (zie afbeelding). Maar het verwonderd met toch wel. Ik overweeg dus om ze om te ruilen, maar ik wilde eerst even informeren bij de eventuele kenners hier of deze banden toch veilig genoeg zijn.
Dit is de link naar de banden van Decathlon:
https://www.decathlon.nl/p/buitenband-racefiets-set-van-2-dynamic-sport-banden-zwart-700x25-etrto-25-622/_/R-p-X8538640?mc=8538640

Picture for question
2 jaar geleden
3.1K
Inekez1
2 jaar geleden
Reviews hebben het vooral over de zeer matige lekbestendigheid van deze band. Dat er geen profiel op zit is kennelijk voor de grip op de weg niet zo van belang. De rolweerstand is relatief hoog, wat denk ik te maken heeft met het ontbreken van profiel waardoor de band continu aan het wegdek 'plakt' en dus misschien wel meer grip heeft dan een band met profiel. Dat wil zeggen: op een vlakke ondergrond. Voor sneeuw, modder en ander los spul lijkt het me totaal ongeschikt, maar daar is een racefiets ook niet echt voor bedoeld. http://www.beste-e-bike.nl/michelin-dynamic-sport-review/
https://www.futurumshop.nl/michelin-dynamic-sport-race-draadband-700x23c.phtml

Antwoorden (1)

Ja dat is veilig en toegestaan, behalve in bepaalde omstandigheden wordt minder veilig:

Welk profiel heb ik nodig op de weg?
Je hebt geen profiel nodig. Grip van de band op een harde egale ondergrond wordt bepaald door de wrijving tussen het rubber van de band en het wegdek.

Een noppenprofiel zoals op mountainbikes heeft alleen zin als de noppen zich af kunnen zetten op het wegdek. Bij normaal wegdek is daar geen sprake van.
Ook een profiel met inkepingen is niet nodig. Op autobanden zijn de inkepingen nodig om het water af te voeren ter voorkoming van aquaplaning. Dit is op een fiets onmogelijk dus waterafvoer via het profiel is niet nodig.
Omdat de gemiddelde consument een band zonder enig profiel niet vertrouwt zijn de meeste banden voor op de weg toch voorzien van enig profiel.’

Een uitzondering vormt sneeuw. Daar helpt een profiel duidelijk wel. Vooral het profiel van de Continental winter en de CST control werkt goed.