In welk jaar was de eerste ploegentijdrit in de Tour de France?

Was dit pas sinds de jaren 70 of eerder al? En welke wielerploeg won deze toen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://historiek.net/wim-van-est-de-eerste-nederlander-in-de-gele-tui/43958/
Wim van Est maakte een flinke schuiver, viel 70 meter!! en sprak later voor een sponsor in een reclamecampagne de volgende woorden:
...Zeventig meter viel ik diep, mijn hart stond stil, maar mijn Pontiac liep…

Antwoorden (1)

In 1927. Een nieuwtje was toen dat de vlakke etappes niet met een geheel peloton werden gereden, maar als een soort ploegentijdrit.
Deze begon op 19 juni in Parijs en werd gewonnen door Francis Pélissier.
Van de Dilecta-Wolberploeg.
De Tour de France werd in het ploegenklassement in 1927 gewonnen door Alcyon.