Hoe komt het dat je maar zelden of nooit zwarte (donker gekleurde) wielrenners in het prof wereldje zie?

Ik vraag mij wel eens af waarom het wielrennen helemaal beheerst wordt door blanke wielrenners. Het komt maar zelden voor dat je zwarte wielrenners zie. Waar kan dit aan liggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Ik denk dat er veel meer een kwestie is van lichaamsbouw. Zoek maar eens naar de reden waarom Afrikaners goed langeafstandsloper zijn. Dat heeft te maken met de verhoudingen in spieren en pezen.
Op dezelfde manier hebben Aziaten hun navel maar ook hun zwaartepunt op een ander punt liggen.
We zijn niet een pot nat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In het amateur peloton kom je ook bijna geen donker gekleurde wielrenners tegen. De sport is kennelijk niet populair onder de donker gekleurde mensen. Bij andere sporten, zoals basketball zien we dan weer een oververtegenwoordig van de donkere medemens. Waardoor het komt dat de ene sport bij een bevolkingsgroep wel populair is, en een andere sport niet, is moeilijk te verklaren.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Wielrennen is aanvankelijk een typisch Europese sport, het heeft zich hier ontwikkeld. In Afrikaanse landen zijn er natuurlijk meer obstakels. Je zou kunnen denken aan de infrastructuur. In onze landen liggen al heel lang goede geasfalteerde wegen, in Afrika niet. Ook kun je denken aan de welvaartsfactor, want een fiets is tenslotte best duur.”

Door dit soort factoren wordt bepaald of een sport populair wordt en veel wordt beoefend. De omstandigheden in Afrikaanse landen zijn dus verre van ideaal voor wielrenners.
Er wordt wel verwacht dat er verandering in gaat komen. Er worden in Afrika al wielerwedstrijden georganiseerd, zoals bijvoorbeeld aan de Ronde van Burkina Faso. En er komt wel eens een ploegje naar Europa om mee te doen aan wedstrijden. Als er geld en moeite in gestoken wordt naast het ontwikkelen van beleving door de Afrikanen
kunnen we over enkele jaren gewoon donkere wielrenners zien meedoen in de belangrijke wedstrijden.” En uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Een bekende
uitzondering is Abdel-Kader Zaaf, een donkere wielrenner van Noord-Afrikaanse afkomst, die viermaal (1948, 1950, 1951 en 1952) startte in de Tour de France.

http://www.wegwijslezer.nl/php/question.php?QuestionID=377
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bepaalde sporten zijn nou eenmaal populair in bepaalde landen en sommige ook niet. Zou zijn er in Nederland weinig curlingers bijvoorbeeld. In Afrika zijn de wegen waarschijnlijk te slecht om goed te kunnen trainen. Sowieso is fietsen daar niet gebruikelijk. Ook vinden gekleurden wielrennen misschien niet leuk hebben ze een voorkeur voor andere sporten. Ook zou het helpen als er een gekleurde rolmodel is die goed presteert in het peloton.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wielrennen is een beetje nationale sport hier, en in Spanje, Italie, Frankrijk en Belgie. Duitsland is in opkomst, Denemarken sinds 15 jaar ook. In Nederland is schaatsen populair, voor de langere afstanden en allround, iets waar ze in Japan en Amerika weinig feeling mee hebben. Hierdoor komen de meeste kampioenen uit die 17 miljoen Nederlanders en vindt de rest van de wereld het een saaie, typische Hollandse sport. De sprintafstanden zijn elders wel populair, en daar doen wij mee in de zijlijn.

In een lands als, pak 'm beet, Senegal, zijn de mogelijkheden om te fietsen vrij beperkt. Hardlopen gaat beter langs een stoffige weg dan fietsen op dunne bandjes.

Wellicht spelen ze in Afrika sporten waar wij nog nooit van gehoord hebben. En vragen ze zich daar af waarom je nooit blanke mensen in hun sport ziet.