is er een verschil tussen een binnenband van een racefiets en een normale fiets?

Ik zou graag een nieuwe binnenband willen bestellen maar als ik op internet naar verschillende sites kijk zie ik bij sommige binnenbanden ''race" ervoor staan? Zo luidt mijn vraag is er een verschil tussen een binnenband van een normale fiets en die van een racefiets?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (2)

Het verschil is het gewicht. racebandjes zijn lichter omdat ze dunner zijn maar toch harder kunnen worden opgepompt. Het betekent wel dat ze dan niet eeuwig hard blijven, je moet ze vaker oppompen om ze zo hard te houden.
Uiteraard zijn ze ook duurder.
Zolang je geen ambities hebt om Nederlands kampioen te worden, of dat je deze zomer meedoet met de Tour de France of de Vueltae, zou ik de 'gewone' kopen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Race binnenbanden zijn niet bedoeld voor de gewone fiets maar voor de smallere wielen van een racefiets. Leg je ze toch om een gewoon wiel dan past vaak het ventiel niet en moet de band te ver uitrekken om de buitenband te vullen waardoor hij eerder knapt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heeft er niets mee te maken. Jou argument is alleen een kwestie van de maat van de band, die staat gewoon in cijfers op de band.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Al zou je een race band kunnen kopen op de juiste velgmaat dan heb je toch een uitdaging met het ventiel. De ventielmaten zijn anders en je velg heeft een uitspring voor een Hollands ventiel...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan moet je naar het ventiel kijken, moet er ook gewoon bijstaan wat voor ventiel er aan zit. Er alleen maar "race' opzetten is niet genoeg, maar onduidelijk. Dat blijkt nu wel.
Er zijn meer kenmerken van een band dan alleen de maat.
Het voornaamste verschil zit in het ventiel. Bij racefietsen wordt het Presta-ventiel (heet ook Frans ventiel of race-ventiel) gebruikt. Bij 'normale' fietsen meestal het Dunlop-ventiel (Hollands ventiel). Het Presta-ventiel is smaller. Heb je een velg die gemaakt is voor een Presta-ventiel, dan past daar geen Dunlop-ventiel in. Behalve bij racefietsen wordt dit ook bij sommige toerfietsen en sportieve 'gewone' fietsen gebruikt.

Verder is er verschil in bandenmaten. Niet alleen de diameter van het wiel is van belang (bijv. 26 of 28 inch) maar ook de diameter van de band zelf en de breedte van de velg. Kijk op je oude binnenband of op de buitenband welke bandenmaat je moet hebben.

De aanduiding 'race' kan duiden op het soort band (smal, voor een smalle band van een racefiets) maar ook op het soort ventiel (race-ventiel = presta-ventiel).
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Behalve ventielsoort is inderdaad de breedte van de velg het belangrijkste verschil. Race banden zijn veel smaller en passen eigenlijk niet om een gewone velg (zonder te ver op te moeten rekken = hele grote kans op klapband).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
presta-ventilen zitten ook al weer heel veel jaren op niet- wielrenfietsen. Ik heb zelf een randonneur gehad met prestatie ventielen en heb nog steeds een stadshybride met prestatie ventielen. Racefietsen voor gewone mensen kun je ook met hele smalle bandjes krijgen. Dat is, staat hierboven ook al. een kwestie van de MAAT van het ding. Die staat er al op Dan hoef je er geen 'race' meer bij op te zetten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, dat ben ik met je eens. Maar dat race zal er op die website vermoed ik vooral bij staan om te voorkomen dat iemand die een "normale binnenband met Hollands ventiel" nodig heeft per ongeluk een band met presta ventiel koopt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vermoed het, maar het blijft onduidelijk. Laat ze gewoon zeggen wat ze bedoelen! Misschien zijn het wel tubes, echt iets voor de liefhebbers!