Welke richting moet een fietshelm opstaan?

Ben beginnend ATB-er. Nou wil ik voor de zekerheid een helm op, maar moet de "punt" naar mijn nek of richting mijn gezicht? Ik heb er bij de kringloop een paar gezien maar is dat veilig genoeg? Ik weet dat je een scooterhelm niet mag laten vallen omdat hij dan niet veilig meer is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Een fietshelm moet horizontaal op het hoofd gezet worden. Niet naar voren en niet naar achteren maar goed horizontaal. De helm staat ongeveer 2 cm boven de wenkbrauwen.
Bij het afstellen van de bandjes moeten de oren geheel vrij gelaten worden. De helm zit goed als deze bij het schudden van het hoofd goed op zijn plaats blijft zitten.
Zo zet je de helm op:
Punt naar voren
https://www.veiligheid.nl/voorkomblessures/mountainbiken/veiligheid-uitrusting/helm/koop-gebruikstips

Toegevoegd na 7 minuten:
In vergelijking met helmen voor racefietsers zit het verschil met helmen voor MTB voornamelijk in het feit dat deze laatste categorie vaak van een (al dan niet afneembaar) vizier is voorzien. Dit vizier beschermt je onder meer tegen zon en regen, laaghangende takken en modder.

Toegevoegd na 4 uur:
Veel nieuwe helmen hebben een verschillende achterzijde. Een fietshelm verschilt van een racehelm.
Hoe vind je de beste helm?
Zie onder punt 9.
De helm moet aan de buitenkant vlak zijn en heeft van achteren géén punt.
https://www.sportzorg.nl/sporttakken/wielrennen/helm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
"Punt naar voren"
Nee, eventueel klepje aan de voorkant. De punt, dus de kant die niet helemaal rond loopt, moet achter! Goede link met kooptips!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is maar wat je een punt noemt.
Inekez1
7 jaar geleden
Als er een klepje / vizier op zit, dan lijkt het me wel duidelijk dat je dat aan de voorkant hebt. Waarschijnlijk heeft vraagsteller een helm zonder klepje. Aangezien het over een 2e hands helm gaat, is het ook maar de vraag of het wel een fietshelm voor mountainbiken is. Een gestroomlijnde racehelm heeft een duidelijke punt, maar is niet geschikt voor mountainbiken. De binnenhelm is ook altijd verstelbaar. Het verstel-mechanisme moet achter en dus niet op je voorhoofd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op de foto van Coen de Jongh is de manier waarop de helm op het hoofd moet staan duidelijk te zien. Veel nieuwe helmen hebben een verschillende achterzijde. Gewone fietshelm of voor racefietsen.
https://www.sportzorg.nl/sporttakken/wielrennen/helm
Hoe vind je de beste helm? Zie onder punt 9.
De helm moet aan de buitenkant vlak zijn van achteren, en dus geen punt hebben.