Hoeveel atmosfeer/bar moet ik in mijn fietsbandjes pompen?

Mijn banden lopen langzaam, eigenlijk best snel, leeg.
Het is een sportive stadsfiets, 8 versnellingen van een goed merk. Ik wil ze niet laten knallen uiteraard. En ik pomp ze op met een compressortje.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24K

Het beste antwoord

Een gewone tourfiets kan je tot 5 Bar oppompen.

Toegevoegd na 1 minuut:
De optimale bandenspanning is bij:

- mountainbiken afhankelijk van de breedte en lichaamsgewicht: tussen 2,0 en 4,0 bar.

- Bij tubeless 1,5 tot 2,5 bar.

- een toerfiets tussen 3,5 en 5 bar.

- een racefiets met tubes op de weg 7 tot 9 bar, op de wielerbaan 10 tot 13 bar en bij een recordpoging zelfs hoger. Boven 14 bar neemt de rolweerstand weer toe en gaat de band stuiteren op de kleinste oneffenheid.

- ballonbanden tussen 1,5 en 3,5 bar.

- draadbanden tussen 7 en 10 bar.

Zie in de bron onder "bandenspanning"

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je banden snel leeglopen, controleer eerst de ventielen (houdt ze even onder water als de band opgepompt is). Is het ventiel droog, controleer dan de binnenbanden op lekken, bij voorkeur ook in het water. Hiervoor kan je het beste de binnenband eruit halen en een stukje oppompen.

Controleer dan ook de binnenband voorzichtig op scherpe voorwerpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je zou eerste eens kunnen denken aan verse binnenbanden. Dan pomp je ze stevig op waardoor je lichter fietst en de banden langer mee gaan n gokje 1,5 a 2 bar maar gewoon goed hard maar niet te af en toe voelen hoe ver je de band kunt indrukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe maar minimaal 4 bar hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja was maar een gokje want ik heb 4 bar op mijn motorbanden.
Het antwoord is eigenlijk heel simpel: op uw banden staat vermeld hoe hard u ze op kunt pompen. Wil u sportief rijden dan pompt u ze maximaal op, wil u wat meer comfort, dan doet u wat minder lucht in de bandjes, zodat er wat meer vering zal zijn.

Bij te snel leeglopen, is er waarschijnlijk een probleem met een ventiel, of zit er ergens een klein gaatje in de band.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je was me voor. Makkelijker kan het niet. +1
Fietser001
4 jaar geleden
Denk er hierbij wel aan om de druk NIET onder de MINIMUM spanning te laten komen.
Dat staat (zoals eerder gezegd) op de band geschreven.
Je kun het lezen als 'Inflate to.....'
Op de buitenband staat hoeveel er maximaal in mag. Dit is per bandmaat verschillend. Bijvoorbeeld 28 x 1,3/8 x 1,5/8 is meestal 4 bar. Er zijn fietspompen te koop met een manometer. Die zijn erg handig om de juiste druk per band te verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fietser001
4 jaar geleden
Ze zetten inderdaad op de band wat de MAX druk is die erin kan.
Het is helaas wel zo dat ze (mogelijk) niet erop wat de minimum druk is die in de band 'moet'.
In dat geval kun je het beste uitgaan van dat de minimum druk van de band 2 BAR minder is dan de MAX. Banden van (bijvoorbeeld) 25mm dik, kun je dan oppompen tussen 6 tot 8 BAR.