Hoe hard moet je kunnen wielrennen om prof te kunnen worden?

Hallo,

vroeg me af hoe hard je ongeveer in (bijvoorbeeld) een uur gemiddeld zou moeten kunnen fietsen om richting de prof-kant te gaan.
Of anders gezegd, vanaf welk gemiddelde ben je toch wel bovengemiddeld snel/goed?

Gr.
Ludo

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Het gaat niet om de absolute snelheid in km/uur, want dat heeft ook te maken met het parcours en de weersgesteldheid. Je zult vooral relatief snel moeten zijn. Oftewel: sneller dan anderen.

Dat gezegd hebbende, bedraagt de gemiddelde snelheid van een (semi) prof wielrenner tijdens de training 35-45 km/uur, en in een wedstrijd 40-50 km/uur. Als je deze snelheden gedurende 2 uur kunt aanhouden ben je bovengemiddeld.