waarom sprinten wielerploegen ooit met hun hele ploeg weg?

Heel vaak zie je dat er een groep wegsprint in het begin van de wedstrijd. Maar meestal zijn dat allemaal verschillende renners van verschillende ploegen.

Waarom sprint een complete ploeg niet gewoon weg? Dan kunnen ze samenwerken en heb je toch veel meer kans om het te halen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat haalt men zeker niet. Ploeg bestaat uit verschillende soorten rijders, sommigen zijn goed in de bergen, anderen om te 'vluchten' aan het begin, en weer anderen om bij een vlakke etappe voor de overwinning te sprinten. Een hele ploeg zou het nooit redden.

Antwoorden (2)

Dat gaat nogal lastig:
1. Als alle wielerploegen al hun mannen laten sprinten, zouden er ongeveer 180 renners sprinten op een normale weg. Dan is de kans op hinderen en ongelukken groot en ook je eigen teammaten.
2. Soms blijven er renners achter dus is het niet mogelijk.
3. Er is één sprinter in de ploeg en die wordt al geholpen door zijn ploeggenoten omdat ze bijvoorbeeld zijn weerstand verkleinen of gunstige plekken bezet houden etc.
(Dus als iedereen voor zichzelf gaat sprinten dan hebben ze allemaal veel weerstand en maken ze veel minder kans)
4. Als er na een sprintetappe een bergetappe kan je ook je klimmers(kopman) rustig aan laten doen in de sprint etappe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is onmogelijk dat een complete ploeg kan wegsprinten uit een peleton. Al zouden ze het proberen, dan zou geen enkele andere ploeg dat accepteren en zullen de resterende ploegen er gelijk voor zorgen dat een eventuele voorsprong te niet zal worden gedaan. Heeft natuurlijk ook met sponsorbelangen en ploegentactiek te maken. Volgens mij is dit nog nooit gebeurd en het gaat ook nooit gebeuren.