Waarom duren die starts zo lang bij de Tour?

Ik heb niet alle starts gezien bij de Tour de France, maar bij die die ik zag reed er steeds een auto voor die pas na een tijd weg reed op het punt dat de wedstrijd werkelijk begon. Bij km. paal nul, zeg maar. Waarom is daar die lange aanloop tijd voordat de wedstrijd werkelijk begint, waar is dat goed voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

De etappes starten altijd in een plaats die er flink voor betaald, dus willen ze ook iets aan promotie hebben. Als de echte start in het centrum zou zijn (waar de wegen nog vol rotondetjes en vluchtheuvels zitten) zijn de renners snel voorbij, of zouden er valpartijen kunnen voorkomen. Vandaar de "uitgestelde start" bij het bord "KM 0". Daar start de wedstrijdleiding de etappe door met die witte startvlag te zwaaien. De kilometers ervoor tellen ook niet mee met de etappeafstand.