Waarom is een intervaltraining voor beginners wel geoorloofd voor hardlopers maar niet voor fietsers?

Alle app-jes e.d. om te beginnen (dus zonder goede basisconditie) met hardlopen zijn gebaseerd op intervallen, wat ook duidelijk werkt.
Maar waarom wordt het in de wieler/fietswereld dan ten strengste afgeraden om als beginner intervaltrainingen te gaan doen?
(Uit eigen ervaring : hartslag ligt hoger bij hardlopen, dus daar kan het niet aanliggen als je het mij vraagt)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
Waar staat dat het af te raden is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
o.a. op http://www.wielersportinfo.nl/interval.htm , maar ook op fora en verenigingen
Ritsuka
10 jaar geleden
13 km per uur vind ik niet rustig lopen

Het beste antwoord

Dit is inderdaad opvallend. Wat fysieke resultaten betreft maakt het inderdaad weinig verschil. Ik denk dat ik wel een aardige theorie heb om dit verschil toch te verklaren. Bij hardlopen gaat het een groot deel van de beoefenaars er niet zo zeer om dat ze beter worden in lange afstanden rennen, maar dat ze hun lichaam gezonder maken. Hiervoor is een interval training erg efficiënt. Als iemand investeert in een wielrenfiets (en dus een stuk meer betaald om die specifieke sport te kunnen beoefenen) dan is het waarschijnlijker dat je ook daadwerkelijk beter wilt worden in de sport wielrennen. In dat geval gaat het je er niet alleen om dat je afvalt of gezonder wordt, maar dat je een betere wielrenner wordt. Om dit te bereiken is het beter om eerst een goede conditie op te bouwen voordat je aan dat soort trainingen begint. Kortom: wielrenners zijn meer geïnteresseerd in de sport, het spel, en hardlopers zijn gemiddeld genomen meer geïnteresseerd in afvallen en het lichaam trainen. Daar zit volgens mij het verschil.