Wat is de bedoeling van het meten van het zadel ( na de weging van de racefiets) bij baanwielrennen?

Na het wegen van de fiets haalt de controleur een waterpas of meetlat uit z'n zak en legt deze op het zadel. Gaat het dan om de lengte of de hellingshoek?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Het gaat erom dat je het zadel niet teveel naar voren zet, dan kun je harder fietsen, maar het heeft wel wat nadelen dacht ik. In ieder geval zit er een beperking aan, het puntje van het zadel mag maar x cm van de loodlijn door de trapas zijn. Het nadeel van een ver naar voren geplaatst zadel lijkt me instabiliteit in de bochten en misschien ook een slechte houding in verband met eventuele rugklachten. Aan racefietsen zitten allerlei regels, als je de trend doorzet zou je zo ver naar voren zitten dat je een buikligfiets hebt met veel minder luchtweerstand. Dat is de voornaamste reden van dit soort regeltjes.