Hoeveel auto's worden er gebruikt en wie zitten er in de volgauto's bij een tijdrit?

Vanmiddag de tijdrit in de Tour de France een beetje gevolgd. Het viel me op dat bij de start van elke renner er direct een motor met camera en een auto achter de renner aanreden.
De auto was had de naam van de betreffende renner voor op de motorkap staan.

Een team bestaat uit 9 renners. De ploegleiding bestaat meestal uit een man of drie.

De renners moeten verdeeld over de dag starten en het kan dus goed zijn dat er meerdere renners tegelijk op verschillende plekken in het parcours zijn.
Wie zitten er dan in de wagen?
Ik kan me voorstellen dat de ploegleiding bij de hoogst geklasseerde meerijdt in de auto.

En als we het toch over de auto's hebben. Er zitten nog zo'n dik 175 renners in de koers. Ze starten om de 3 minuten.
De afstand is zo'n 42 kilometer. Ik neem dus aan dat er auto's zijn die na de finish direct weer terugrijden naar de start om vervolgens een nieuwe naam opgeplakt te krijgen en nogmaals te rijden.

Hoeveel auto's hebben ze daar ongeveer klaar staan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag, leuke vraag.
Jammer dat je geen kijkersvragen meer aan Mart Smeets kan stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel het er zijn weet ik niet, maar iedere ploeg heeft meerdere auto's ter beschikking en zoals jij al opmerkte, kan ik je bevestigen dat de meeste auto's weer op tijd bij de start terug zijn om nog 1 of 2 keer een renner te begeleiden. Die cameramotor rijdt vaak alleen het eerste stukje mee en keert dan weer terug om hetzelfde met andere renners te doen. Er is dus sprake van een circulatie systeem. Alleen de belangrijkste renners voor het klassement worden constant gevolgd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gv!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Almighty, dat vroeg ik me ook al af, of motorrijders het hele stuk meerijden, omdat je inderdaad telkens beelden van dezelfde plekken krijgt.
(maar dan zou de vraag nog uitgebreider worden). En inderdaad momo: jammer dat je geen vragen meer kunt stellen aan Mart Smeets. Misschien dat ik gisteren dat paard had moeten instrueren die vraag te stellen, zij kreeg wel aandacht :)

Het beste antwoord

Naar aanleiding van het ongeluk met Johnny, vorig jaar:
Over het totaal aantal motoren, auto's en trucks die tijdens de Tour meerijden wil de organisatie, de A.S.O., geen exacte cijfers geven.

Even meedenkend:
Stel dat iedere ploeg 3 of 4 renners tegelijk aan het tijdrijden heeft.
Dat zullen ze heus wel hebben: 4 auto's per ploeg.
En of er dan een echte ploegleider inzit, of een assistent, dat zal niet zo veel uitmaken.

Ja:
In Nederland genieten de Rabo Wielerploegen grote bekendheid. Zij beschikken over elf Octavia Combi’s 1.6 TDI DSG
en zes Superb Combi’s 2.0 TDI DSG.
Dat zijn 17 Skoda's!
Hoeveel daarvan ze er in de Tour de France gebruiken is dus niet duidelijk. Maar toch wel minimaal vier stuks.
http://ponpersportaal.nl/skoda/2012/skoda-is-de-absolute-autofavoriet-in-de-tour-de-france/

Toegevoegd na 51 seconden:
Wil je het echt precies weten, zou je de PR van Skoda eens kunnen bellen:
ŠKODA PR
Mirjam de Wilde
Telefoon 033 – 49 49 182
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank, het kan zomaar zijn dat ik er eens een mailtje aan ga wagen. Bellen vind ik zo dwingend.
+