Gemiddelde snelheid op een racefiets voor een beginner?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
30 km/ph ?
Hangt er beetje vanaf wat voor fiets je hebt, hoeveel km per rit wil fietsen, of je al een conditie hebt uit andere sporten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb op dit moment een Duell fiets... Daarnaast doe ik vooral voetbal en zaalvoetbal.

Antwoorden (3)

Hangt van vele factoren af.
Hoe is je conditie, heb je al een redelijke conditie van andere sporten, dan zal je snelheid makkelijk hoger liggen dan wanneer je nog niet eerder aan sport gedaan hebt.

Maakt de snelheid uit als je beginnend wielrenner bent?
Het belangrijkste is dat je je fiets goed leert kennen.
Fiets eerst gewoon hele stukken op een tempo waar je jezelf lekker bij voelt.
Later kun je altijd de snelheid opvoeren. De beste manier om geleidelijk je basissnelheid omhoog te gooien is dan interval training. 1 minuutje keihard fietsen, afgewisseld met een minuutje normaal tempo en dat verschillende malen herhalen.

Ik fiets al meerdere jaren.
Als ik met een vriendin een ontspannen rondje wil fietsen zonder echt diep te gaan, dan fietsen we gemiddeld rond de 26/27 km/u (op een vlak parcours, zo gauw we de heuvels ingaan daalt de snelheid uiteraard).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Normaal doe ik aan voetbal en zaalvoetbal en heel af en toe ook nog eens hardlopen. Ik doe het voornamelijk met werk-woonverkeer. Dus ongeveer 13 km heen en 13km terug. Ik merk dat ik dan zelf tussen de 28km en 30,5 km per uur fiets, maar wilde graag weten of dat een normaal was. En keihard fietsen is 35km en hoger?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt precies wat C4th zegt. Het hangt van vele factoren af. Wil je het echt als sport gaan doen of alleen maar om bv. snel naar je werk te gaan. Ook de conditie is natuurlijk belangrijk, maar die kun je door training omhoog werken.
Je moet niet vergeten dat een gemiddelde per uur niet veel wil zeggen, want als je een half uur gemiddeld 25 km/u kan fietsen, dan wil dat zeggen dat je nooit hoeft te stoppen voor een stoplicht of iets dergelijks. 20 seconden stoppen voor een stoplicht, wil zeggen dat je 40 seconden met 50 km/u daar tegenover moet zetten, om dat gemiddelde van 25 km/u te kunnen handhaven. En 50 per uur is natuurlijk niet niks, daar hebben beroepsrenners al vaak een probleem mee.
Mijn advies: probeer een route uit te stippelen met weinig of geen opstakels. Bv een rondje rondom een meer, of zoiets. Neem de tijd van het rondje op en probeer het iedere 20 tot 40 seconden sneller te doen. Dan bouw je conditie op en krijg je een eerlijk beeld van jou eigen kunnen.
+1 Voor C4th
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou tussen 28 en 30,5 per uur is een prima tempo, zeker als je nog maar een beginner bent. Klopt, als ik echt voor het echie hard moet fietsen, dan ga ik richting 35 per uur, maar dat hou ik nog geen heel uur vol.
gemiddeld 25 km/u is goed vol tehouden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is te zien waar je rijd, bergop ofzo. Toen ikzelf net begon met de racefiets te rijden reed ik gemiddeld 25km/u en zo maar 50/60km lang terwijl ik nu ondertussen 120km aan een stuk rijd met vrienden tegen 30-33km/u, gewoon veel rijden en een goeie conditie kweken, maar jezelf niet kapot rijden!